Update: Nog steeds geen nieuw stadskantoor!

door Binnenstad op 24 oktober 2012

Update: Voor de zomer ging al het gerucht de ronde dat het college plannen had voor een nieuw stadhuis. Vandaag heeft de fractie van de PvdA Leiden met ongeloof kennis genomen van het plan van het college om inderdaad onderzoek te gaan doen naar de bouw van een nieuw stadhuis. Wij voor de zomer al aangegeven tegen de bouw van een nieuw stadskantoor te zijn en dat zijn we nu nog steeds. Hieronder ons bericht van voor de zomer.

Met ongeloof heeft de fractie van de PvdA Leiden kennis genomen van het plan van SP wethouder Van Gelderen om zelf een groot nieuw stadskantoor te bouwen op het busplein bij het station. ´Twee weken geleden heeft het college nog verdedigd dat het zwembad de Vliet dicht moet, de wateroverlast in de Kooi mag blijven en alle verenigingen een subsidiestop krijgen omdat we moeten bezuinigen. Daarnaast is er tot 2025 geen geld om nieuwe wijkontwikkelingsplannen te maken. En nog geen 10 dagen later komt het college met een plan om tientallen miljoenen euro´s uit te geven voor een nieuw ambtenarenpaleis. Ongelofelijk,´ aldus Robert-Jan van Ette raadslid van de PvdA. ´Het college zit blijkbaar in een grote ivoren toren en heeft geen idee wat er speelt in de stad.´

De PvdA zal zich verzetten tegen het plan. Van Ette: ´natuurlijk begrijpen wij dat ook ambtenaren goed gehuisvest moeten zijn, maar moet dat perse in door de gemeente te ontwikkelen nieuwbouw zijn? Dat betekent dat de bouw en alle eventuele overschrijdingen voor rekening en risico van de burgers van Leiden zijn. Wat is er mis met huur? Daarnaast staan er zoveel kantoorpanden leeg – de leegstand is verdriedubbeld – dat renovatie van een bestaand pand wat ons betreft ook een optie is.

Tenslotte bevat het plan het idee om in het nieuwe stadspaleis ook een nieuwe raadzaal te maken. Dat zal betekenen dat de oude monumentale raadzaal leeg komt te staan. Wat de PvdA betreft blijft de raad gewoon vergaderen waar dat nu gebeurt.