Ingang Marislaan? Dan geen parkeergarage Lammermarkt

door Binnenstad op 19 maart 2013

De PvdA Leiden steunt de aanleg van de parkeergarage onder de Lammermarkt. Maar niet onder alle voorwaarden. De in- en uitgang mag beslist niet lopen via de Marislaan, een kinderrijke buurt die volledig van karakter zou veranderen. ‘Een voorstel daartoe zullen wij niet steunen’, aldus Gijs Holla woordvoerder verkeer van de fractie.

De komende maanden maakt het College van Burgemeester en Wethouders bekend op welke manier zij de nieuwe parkeergarage onder de Lammermarkt wil aanleggen. Zeker is dat op maaiveld alle parkeerplekken verdwijnen, dat er bovenop de garage een evenementenplein komt en dat het gebied een groene uitstraling krijgt als onderdeel van het Singelpark. Nog niet duidelijk is via welke wegen de nieuwe garage wordt ontsloten. Daarvoor zijn aan de kant van de Maresingel nog twee opties in beeld. De eerste is de in- en uitrit in de Marislaan in de Maredijkbuurt, de tweede is het Schuttersveld in het stationsgebied.

De PvdA wijst de ingang bij de Marislaan nadrukkelijk af na een gesprek met de bewoners uit de Maredijkbuurt. Sterker nog, de sociaaldemocraten trekken de steun voor de garage in als toch voor deze optie wordt gekozen. Holla: ‘Wij erkennen de noodzaak van een parkeergarage onder de Lammermarkt voor de ontwikkeling van onze binnenstad en de verbetering van de leefbaarheid van de Lammermarkt. Maar niet tegen elke prijs en zeker niet ten koste van de bewoners aan de Marislaan’. Het aanleggen van de toegang dwars door de kinderrijke buurt is een te hoge prijs voor de Partij van de Arbeid. Zij roept daarom het College op om in goed overleg met de buurt te werken aan een goed alternatief.

Reacties zijn gesloten.