PvdA stemt tegen aanleg parkeergarages

door Binnenstad op 28 november 2013

De fractie van de PvdA heeft vanavond tegen de aanleg van 2 garages in de binnenstad gestemd. “Wij vinden het een brug te ver om in deze financieel moeilijke tijden voor bijna 90 miljoen 2 parkeergarages tegelijkertijd aan te besteden,” aldus Gijs Holla lijsttrekker van de PvdA. Daarnaast is dit de zoveelste investering in de binnenstad van dit college en niet in de wijken. “De blinde vlek van dit ‘college voor de binnenstad’ voor de wijken is bijzonder groot.” Ondanks de tegenstem is het voorstel aangenomen. D66, VVD, CDA, SP hebben voorgestemd.

De nieuwe garage onder de Lammermarkt steunt de fractie wel, maar gelijk een 2e garage onder de Garenmarkt aanbesteden gaat de fractie te ver. De op de gemeente afkomende bezuinigingen en nieuwe taken op het gebied van zorg en participatie noodzaken ons om goed op onze centen te passen. En zomaar even een tweede garage van 45 miljoen aanleggen is dan geen goed idee. De fractie vindt geld om mensen naar een baan te begeleiden of voor goede zorg belangrijker dan het afbetalen van een 2e garage.

Daarnaast is de garage onder de Garenmarkt nog niet goed uitgewerkt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de prachtige bomen die daar nu staan? En hoe gaan de bussen precies rijden tijdens de bouw als de Korevaarstraat open ligt? Ook de mogelijke bouwschade en de bereikbaarheid van de omliggende bebouwing voor het ambulanceverkeer tijdens de bouw is nog te vaag om daar nu al een goed oordeel over te kunnen geven. Ook daarom vindt de fractie dat deze tweede garage nu nog niet aanbesteed moet worden.

Tenslotte heeft de fractie tegen gestemd omdat dit het zoveelste voorstel van dit college is om te investeren in de binnenstad terwijl de wijken buiten de singels geen enkele bestuurlijke aandacht hebben. Het feit dat daar veruit de meeste Leidenaren wonen en de meeste banen zijn doet er volgens het huidige ‘college van de binnenstad’ blijkbaar niet toe. Een poging van de PvdA om bij dit besluit ook geld te regelen voor de wijken buiten de singels kon helaas niet op steun rekenen.

Onze motie – samen met de SLO ingediend – om het voorstel van het college te spiltsen en alleen de Lammermarktgarage aan te besteden heeft het helaas ook niet gehaald.

Reacties zijn gesloten.