Levendigheid op de Luifelbaan

door Zuidwest op 28 januari 2014

Vrijdag 24 januari waren wij met de PvdA-fractie op bezoek bij de winkeliersvereniging van winkelcentrum de Luifelbaan. Dit winkelcentrum is de afgelopen jaren flink verbeterd. De verbouwing indertijd duurde eigenlijk een half jaar te lang, waardoor veel klanten blijvend elders hun boodschappen gingen doen. Zij komen nu langzaam weer terug.

Ondanks de economische crisis, die ook hier zijn sporen heeft nagelaten, staan steeds minder panden leeg. Dat komt mede door de komst van winkeliers die vanuit de Doezastraat en de Herenstraat naar de Luifelbaan verhuizen. De Luifelbaan staat duidelijk weer op de kaart. Toch kan het allemaal beter. Zo gaven de winkeliers aan dat de gemeente vaak op vrijdagavond voor het laatst komt schoonmaken, terwijl het winkelend publiek uiteraard vooral op zaterdag en soms op zondag komt. Hierdoor is het bij de Luifelbaan in het weekend rommeliger dan binnen de singels, waar ook in het weekend wordt schoongemaakt. Dat pleit weer voor ons plan voor een wijkinvesteringsfonds waardoor ook de wijken buiten de singels beter kunnen worden onderhouden.

Het Bevrijdingsplein kan levendiger en gezelliger. De winkeliers hebben hiervoor gezamenlijk een plan ontwikkeld, met meer bomen, een groot speeltoestel en meer zitgelegenheden op het plein. Met behulp van het Ondernemersfonds en de gemeente (op voorstel van de PvdA), is de financiering zo goed als rond. Met de tijdelijke leegstand van panden wordt door de eigenaren te vaak niets gedaan. Hier zou je bijvoorbeeld tijdelijk kunsttentoonstellingen kunnen houden om de lege etalages wat gezelliger te maken. Dat is een stuk aantrekkelijker dan het aangezicht van een leeg pand.

De winkeliers van de Luifelbaan pleiten voor het invoeren van blauwe zones rond het winkelcentrum. Het parkeerterrein staat vaak de hele dag vol met auto’s, waardoor nauwelijks bovengrondse parkeerplekken beschikbaar zijn. Dat is vervelend voor bezoekers die snel even een boodschap willen doen. Bij een vol parkeerterrein parkeren bezoekers nu vaker op de stoep dan in de parkeergarage. Het lijkt dus een interessant idee om rond het centrum van de Luifelbaan blauwe zones in te voeren, zodat bezoekers maximaal een aantal uur mogen parkeren. Zo blijven voldoende bovengrondse parkeerplekken beschikbaar. Voor bewoners zou daarbij een goedkoop vergunningensysteem kunnen worden ingevoerd, waardoor voor hen altijd een parkeerplek beschikbaar is. Op hetzelfde parkeerterrein is er nog een ander probleem. Hier bevindt zich nu een standplaats waar niets meer mee gebeurt. Dat is zonde van de ruimte. Hier zouden met gemak vier parkeerplaatsen van kunnen worden gemaakt.

Alhoewel het contact met de gemeente dat de winkeliers hebben over het algemeen goed is, zijn er wel, vaak kleine, punten die de gemeente lang laat liggen. Een voorbeeld is dat twee paaltjes die het Bevrijdingsplein afsluiten voor verkeer, al twee jaar kapot zijn en de gemeente die nog steeds niet vervangen heeft.

Tot slot het carillon, dat naast het parkeerterrein in het water staat en mooie muziek speelt. Het is echter niet zichtbaar vanaf het plein en ook vanaf de Churchillaan valt het niet op. Een oplossing zou zijn, om het carillon twee meter hoger neer te zetten. Daarvoor is de hulp van de gemeente nodig. Tot nu toe is dit helaas niet gelukt.

We bedanken de winkeliersvereniging De Luifelbaan voor hun gastvrije ontvangst en goede ideeën. Samen werken we aan wijken!