Sporten in het Houtkwartier

door Boerhaavedistr. op 13 september 2014

Donderdagavond 11 september werd het Bestemmingsplan Kikkerpolder en Da Vinci besproken in de Commissie Stedelijke Ontwikkeling. Omdat het ook gaat om Onderwijs en Sport heeft Helma dit onderwerp in nauw overleg met Martijn Otten, Commissielid Onderwijs en Samenleving voorbereid.

Beginnen als raadslid betekent soms ook dat je in een rijdende trein moet stappen. Dat je een mening moet vormen over een plan dat al tien jaar loopt. En waar ook al tien jaar discussies over zijn. Dat was ook het geval met de plannen voor gymzalen in het Houtkwartier en de Kikkerpolder (het terrein van voetbalclubs UVS en Lugdunum). De vele middelbare scholen uit het Houtkwartier zouden vier gymzalen krijgen op het plein van het Da Vinci Kagerstraat en er zouden ook nog twee gymzalen komen naast het hoofdveld van UVS. Het was zo vorm gegeven dat de gymzalen bij het Da Vinci ook als twee basketbalhallen zouden kunnen dienen voor het groeiende BS Leiden.

Afgelopen week kwam er, drie dagen voor de vergadering, een alternatief plan waarin alle zes gymzalen naast UVS gebouwd zouden worden. Een verbetering van de velden van UVS, een basketbalwaardige hal, minder bebouwing in het Houtkwartier; iedereen blij? De scholen hadden er een groot aantal vraagtekens bij, maar deze hadden waarschijnlijk weggenomen kunnen worden. Echter, de gemeente heeft zich aan vele richtlijnen te houden en als ze een plan op het laatst willen wijzigen, moet het besluit op grote lijnen opnieuw en stel je het hele plan jaren uit.

Dan zit je dus voor een lastig dilemma. Blijf je een plan steunen dat misschien beter is voor de betrokkenen, maar dat jaren uitstel betekent voor het oplossen van een urgent probleem. Of moet je toch instemmen waar je eerder ook al mee hebt ingestemd, wetend dat er vele bezwaren zijn. Wij kozen voor plan B. Jaren uitstel kan echt niet voor de gymzalen/sporthallen die we zo hard nodig hebben. Dat betekende echter niet dat we niet tegemoet konden komen aan de terechte zorgen van de sportverenigingen. We hebben toezegging gevraagd en gekregen van de wethouder dat deze wethouder met UVS gaan praten voor een nieuw kunstgrasveld en we willen dat de sporthal in de Kikkerpolder wordt vergroot, zodat ook daar gebasketbald kan worden.

Als we vijf jaar terug in de tijd konden, hadden we dan een ander plan gekozen? Met de kennis van nu misschien wel. En iedereen is het er over eens dat de gemeente destijds niet goed genoeg heeft samengewerkt met de sportverenigingen en de wijkvereniging. Maar daar hebben we nu niets aan. Soms moet je dan maar accepteren dat je een plan niet meer kan veranderen en in plaats daarvan zoeken naar kleine verbeteringen. Natuurlijk hebben we tijdens de commissievergadering niet iedereen blij kunnen maken, maar met de toezeggingen van de wethouder denken we wel een overwinning voor de Sport te hebben behaald. Dat is een van onze speerpunten voor de komende vier jaar en dan helpen alle kleine stapjes.
Uiteraard zullen wij monitoren of aan de toezeggingen van wethouder de Wit wordt voldaan.

Helma Baart en Martijn Otten

Reacties zijn gesloten.