Huiswerk nieuw zwembad De Vliet moet beter

door Martijn Otten op 18 november 2014

De PvdA Leiden maakt zich zorgen over de ontwikkelingen van het nieuwe combizwembad De Vliet. Komende donderdag wordt de stand van zaken besproken in de commissievergadering, maar volgens de PvdA heeft de gemeente haar huiswerk niet goed gedaan. Het huidige voorstel is om voor 14,7 miljoen een binnenzwembad te bouwen naast het al bestaande buitenbad De Vliet. Hiervoor is nu pas 11,5 miljoen beschikbaar.

Volgens duo-raadslid Martijn Otten is de huidige variant van het zwembad onnodig duur. “Er is een nieuw type zwembad, genaamd Gewoon zwemmen, dat veel goedkoper is, makkelijker te onderhouden, sneller te bouwen en duurzamer in het gebruik. De gemeente heeft daar niet serieus naar gekeken, terwijl ze voor de huidige plannen ruim 3 miljoen euro tekort komen.” De PvdA gaat donderdag voorstellen daar beter naar te laten kijken en zal de gemeenteraad uitnodigen om langs te gaan bij het net geopende ‘Gewoon zwemmen-bad’ in Alblasserdam.

Een andere zorg van de PvdA is de lengte van het bad. Er zou onderzoek worden gedaan naar een 35-meter bad, maar afgelopen maand bleek er toch te worden gekozen voor een kleiner bad. “We hebben in Leiden een lange traditie van ‘net-niet sportfaciliteiten’,” aldus Otten. “Laten we nu eindelijk eens iets echt goeds bouwen. Onze waterpoloërs verdienen dat na de vele successen van de laatste jaren.”

De PvdA gaat de komende maand ook in gesprek met de watersportverenigingen in Leiden.