Nieuws

door Marc Newsome op 24 februari 2015

Graag nodigen we u voor de Algemene Ledenvergadering van woensdag 4 maart aanstaande. Aansluitend gaan we in gesprek met Tweede Kamerlid en Leidenaar Roelof van Laar.  We hopen u in grote getale te mogen begroeten!

De bijeenkomst vindt plaats in grand-café ‘de Grote Beer’ , Rembrandtstraat 27 te Leiden. Aanvang 20.00, zaal open 19.30 uur.

Algemene Ledenvergadering

Tijdens de ALV kunt in gesprek met het bestuur en de fractie over actuele zaken. Er is volop de gelegenheid vragen te stellen en in gesprek te gaan met elkaar. Tijdens deze ALV zullen onder meer het jaarverslag en de jaarrekening van de afdeling vastgesteld worden.

Roelof van Laar over eerlijk werk

Met Roelof van Laar, Tweede Kamerlid voor de PvdA gaan we n gesprek over goed werk. De PvdA bepleit een sociaal werkgeverschap. Uitbuiting gaan we tegen en flexwerkers krijgen meer zekerheid. Onze arbeidsmarkt daarom grondig herzien door het huidige kabinet. Maar waarom zouden we stoppen bij de grens met het realiseren van eerlijk werk?

Natuurlijk is er ook alle gelegenheid in gesprek te gaan over actuele politieke ontwikkelingen en de aankomende verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen.

Het bestuur nodigt u van harte uit na de bijeenkomst samen bij te praten onder het genot van een drankje.

Hier vindt u de relevante stukken. verslag ALV 17-12-14 & PG 43 februari 2015 low res

One Response to “Algemene Ledenvergadering 4 maart met Leidenaar en Tweede Kamerlid Roelof van Laar”

1. Ferry Rigault schreef:

QBUS NEEDS TO STAY
    Per 1 mei a.s. wil de gemeente het Muziekhuis (bij velen bekend als de Qbus) met daarin oefenruimtes, een studio, een ontmoetingsruimte voor muzikanten en de Qbus-zaal overdragen aan BplusC. Dit terwijl er een solide alternatief plan van het Muziekhuis ligt voor een doorstart. Zowel financieel als inhoudelijk is het een goed plan. Het voorziet oa. in een afbetaling van de huurachterstand en er komt ook een nieuw bestuur met verantwoordelijke mensen. Het zorgt er ook voor dat de Qbus-zaal met een unieke programmering die door velen in en buiten Leiden geroemd wordt, blijft bestaan. Het kost de gemeente geen cent extra, in tegendeel het levert ze geld op. Ook het buurtconvenant dat mogelijke overlast moet voorkomen – er is trouwens de afgeopen 5 jaar geen enkele formele klacht binnengekomen – blijft in het alternatieve plan bestaan.
    Het verplaatsen van de concerten naar GebrdeNobel, dat zo makkelijk wordt gezegd, is om verschillende redenen niet realistisch. Zo wil programmeur/coordinator Hans van Polanen die voor een groot deel verantwoordelijk is voor de prachtige concertprogrammering en die per 1 mei wordt ontslagen,dit wel op vrijwillige basis doen in de Qbus maar uiteraard niet in GebrdeNobel. Ook de sfeer en de flexibiliteit van de programmering (in de Qbus worden bands soms een week van tevoren geboekt) is in GebrdeNobel anders. Zelfs GebrdeNobel directeur Ruud Visser schaart zich achter de actie om de Qbus open te houden.
    Ook voor met name de beginnende Leidse popmuzikanten en -groepen die nog niet het niveau hebben om in GebrdeNobel te spelen is het Muziekhuis heel belangrijk omdat dat daar wel kan.
    Resultaat van de beslissing van de gemeente is dat Leiden een unieke muziekpodium dat gedraaid wordt door een groep enthousiaste en zeer betrokken mensen, kwijtraakt terwijl dat nergens voor nodig is en eigenlijk heel onrechtvaardig is.

De PvdA Leiden ondersteunt culturele iniatieven van burgers want die leiden tot vernieuwing en activiteiten die anders niet van de grond komen.
    De PvdA Leiden wil ook dat er meer cultuur in de wijken is en dat gebouwen meer gebruikt worden door Leidse kunstenaars.
    Daarom zou de PvdA dit alternatieve plan moeten steunen.

Er is ondertussen een online petitie opgesteld tot behoud van de Qbus die in 3 dagen tijd al door meer dan 1000 mensen is ondertekend. http://steunqbus.petities.nl/
    Verder hebben ook al honderden mensen met de pen hun handtekening gezet onder de verklaring tot behoud van de Qbus en hebben zich al verschillende Leidse (pop)instellingen en festivals zich solidair met het Muziekhuis getoond, evenals vele buurtbewoners.
    Kortom, het draagvlak voor de doorstart van het Muziekhuis is ontzettend groot.
    Daarom, PvdA Leiden en haar leden, geef het alternatieve plan voor het Muziekhuis een kans. Muziekliefhebbers en -beoefenaars uit Leiden zullen jullie daar eeuwig dankbaar voor zijn.
    Ferry Rigault
    muziekliefhebber