Welke Leidse jongere zet zich vrijwillig in voor anderen?

door Martijn Otten op 3 november 2015

In Leiden hebben we al vijf jaar een mooie traditie: het Leidse Jeugdlintje. En ik heb het geluk dat ik daar sinds de afgelopen verkiezingen jurylid van ben. Elk jaar kunnen jongeren (6-18) worden voorgedragen die iets speciaals hebben gedaan voor anderen in hun omgeving. Als jury beoordelen we of deze aanmeldingen inderdaad geschikt zijn. Familieleden van deze jongere worden dan geïnformeerd en de jongeren worden dan, zonder dat ze weten waarvoor het is, meegenomen naar een mooie ceremonie-bijeenkomst waar ze een jeugdlintje en een tasje met leuke spulletjes krijgen overhandigd. Dit jaar wordt het jeugdlintje voor de vijfde maal uitgereikt en vindt de uitreiking plaats op de dag van de Rechten van het Kind: vrijdag 20 november.

Het afgelopen jaar zag ik al vele mooie aanmeldingen langs komen. Een meisje die een bejaarde man uit het water had gered, een meisje die een interactieve toneelvoorstelling maakte over homorechten en uit de kast komen en twee jongens die vissen monitoren in de singels. Ook dit jaar hebben we weer mooie aanmeldingen binnen gekregen en de aanmeldingstermijn is nog open tot vrijdag 6 november. Dus ken je iemand tussen de 6 en 18 jaar die altijd klaar staat voor een ander en het verdient om eens in het zonnetje gezet te worden, meld hem/haar dan aan!