De IJshal leeft in Leiden!

door Mors op 17 december 2016

Afgelopen avond was veruit de meest bizarre commissievergadering die ik als duo-raadslid heb meegemaakt. Ik was van tevoren nog even wat gaan eten met Jos Arts, voorzitter van de Stichting IJshal Leiden, om even de laatste informatie te krijgen en te overleggen over de kansen voor de schaatshal. Toen wij om kwart voor acht aankwamen bij het stadhuis, stond daar een dweilorkest, een zamboni en meer dan honderd mensen! Ook hingen er vlaggen en spandoeken en hadden mensen bordjes meegenomen.

Dit alles gebeurde omdat er een sportpresentatie zou worden gegeven. Een presentatie is normaal gesproken niet heel spannend, maar de wethouder Paul Dirkse had hier vorige week al een brief over geschreven met de simpele mededeling dat de nieuwbouw van het zwembad en de sporthal zoveel duurder werden, dat het de gemeente beter leek om toch maar geen nieuwe ijshal te bouwen. Hierdoor zou de 4 miljoen die de PvdA ooit voor de ijshal geregeld had, nu gebruikt kunnen worden om die andere projecten te betalen.
Die beslissing sloeg in als een bom. Ook voor mij was de eerste reactie een mix van verbazing en frustratie. Al jaren geef ik aan dat de gemeente meer vaart moet maken met de sportprojecten en nu zorgt juist die vertraging ervoor dat de ijshal misschien het kind van de rekening wordt. Mijn frustratie is echter niets vergeleken met het gevoel dat al die vrijwilligers moeten hebben die zich al jaren inzetten voor dit project.

Daarom vond ik het ook weer bemoedigend om te zien hoeveel sporters en vrijwilligers er donderdag naar de raad waren gekomen. Voor mij was het meest speciale deel van de avond de inbreng van de laatste inspreker. We hadden toen al de passie van Mark Tuitert en de betrokkenheid van de vele ijsverenigingen gehad, maar toen kwam Evelyn van Leeuwen. Zij won afgelopen zomer in Rio brons bij het rolstoelbasketbal, maar was ooit een talentvolle schaatsster. In 1990 ging ze echter hard onderuit en door het gebrek aan stootkussens in de Leidse Menkenhal, liep ze een dwarslaesie op. Haar pleidooi voor een veilige IJshal voor alle Leidse kinderen en het feit dat het in deze hal niet mogelijk is om het tijdelijk veilig te maken, kwam in de hele zaal hard binnen.

Drie Olympische medaillewinnaars spreken in over de IJshal: Evelyn van Leeuwen, Jeroen Straathof en Mark Tuitert.

20 december 2012, komende dinsdag vier jaar geleden, werd de vier miljoen voor de ijshal gereserveerd. Ik zat zelf toen nog in Amerika en had nog helemaal geen idee dat ik raadslid ging worden. Maar mijn voorganger, Henny Keereweer, diende op die donderdagavond het amendement ‘gaan voor de schaatssport’ in. Op twee D66’ers na, stemde alle raadsleden daarmee in. En nu, vier jaar later, hebben we jarenlang gesteggeld over renovatie van de ijshal, uiteindelijk besloten tot nieuwbouw en nu dreigt zelfs dat te mislukken.

Het spreekt voor zich dat wij ons erg zorgen maken over de toekomst van de ijshal. Het zou tegelijkertijd ook goedkope politiek zijn om nu al te roepen dat wij het wel gaan redden. De financiële opgave namelijk erg groot. We hebben 1,5 miljoen extra nodig voor het zwembad, meer dan 6 miljoen extra voor een sporthal en we lopen extra risico’s bij de ijshal waar we ook geld voor opzij moeten zetten.

Het gaat dus moeilijk worden om de ijshal te redden, maar er zijn zeker nog scenario’s waarin dat wel lukt. Er zou gewoon geld bij kunnen, maar dat betekent natuurlijk ook dat dat geld niet meer naar andere belangrijke zaken, zoals onderwijs of zorg kan gaan. Ook kunnen we ervoor kiezen om bepaalde ambities te verlagen, zoals de grootte van de nieuwe sporthal. Dit zijn stuk voor stuk lastige afwegingen en daarom hebben wij nu veel vragen gesteld aan de wethouder om zo alle cijfers boven tafel te krijgen. Er gaat pas begin volgend jaar een besluit genomen worden en dan willen wij de juiste afweging kunnen maken.

Maar er is wel één stap gezet afgelopen donderdag. De Leidse ijssportverenigingen hebben laten zien dat de ijssport leeft in Leiden. Zoals Tuitert het al zei: het zit hier in ons DNA. De 200 aanwezigen van afgelopen donderdag zijn voor mij in ieder geval 200 extra redenen om goed te blijven zoeken naar oplossingen. Want elke Leidenaar met een sporthart hoopt natuurlijk dat het ons lukt om een schaatshal te bouwen.

Reacties zijn gesloten.