Nieuwjaarsborrel PvdA Leiden met Gijs van Dijk

door Bestuur op 8 januari 2017

Onze nieuwjaarsborrel zaterdag was erg geslaagd! Speciale gast op de bijeenkomst was Leidenaar Gijs van Dijk, nummer 5 op de concept-kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Hij wil zich sterk gaan maken voor meer zekerheid op de arbeidsmarkt en meer vaste contracten: “Het roer moet echt om: we moeten af van al die tijdelijke arbeidscontracten. Flexibilisering is geen natuurverschijnsel, het is een keuze.” Aloys van Rest, voorzitter van de afdeling, sprak de volgende woorden:

“Het gaat goed met Leiden. Mede door onze inzet in de coalitie, is er meer aandacht voor mensen met een kleine beurs, kijken we verder dan alleen de binnenstad en wordt er intensief geïnvesteerd in de Leidse wijken. We blijven ervoor strijden dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Ook in Leiden leven gezinnen in armoede. En ook in Leiden zijn er teveel dak- en thuislozen. Ze worden bovendien steeds jonger.

We zijn ontzettend trots op ons huidige Tweede Kamerlid Roelof van Laar. Hij staat 45ste op de kandidatenlijst. Ik vind dat hij een hogere plaats verdient. Hij heeft tegen de stroom in extra geld voor ontwikkelingssamenwerking weten te verwerven. En zijn wetsvoorstel aangaande de bestrijding van kinderarbeid is zeer verregaand en principieel uitstekend. Het zou fijn zijn als nog voor de verkiezingen deze wet behandeld en aangenomen wordt. Ook op de lijst staat Anna van den Boogaard, die debuteert op plek 44. Ik wil Anna hier heel hartelijk mee feliciteren. Ik vertrouw op de kwaliteit van Anna. Maar het is dubbel: wij willen haar eigenlijk helemaal niet kwijt in Leiden.’

Komende tijd gaan bestuur, fractie en afdeling hard aan de slag: we zullen het maximale doen om onze kandidaten te steunen de komende twee maanden. Maar daarnaast zijn de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen ook gestart. Op de Algemene Ledenvergadering van 22 februari worden de programmacommissie, de kandidatencommissie en de campagnecommissie benoemd. Dan zullen we ook praten over ons plan van aanpak voor de gemeenteraadsverkiezingen.”

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst werd vertrekkend fractielid Erica Linger in het zonnetje gezet door voorzitter Aloys en fractievoorzitter Gijs Holla: “Erica was een gemotiveerde kracht met een groot hart voor wat er in de wijken en in de buurten gebeurde.” Aloys en Gijs bedankten haar voor haar inzet en enthousiasme van de afgelopen drie jaar. “Ze deed haar werk niet alleen erg goed: ze deed het bovendien met ontzettend veel liefde en passie.” Marc Newsome zal haar opvolger in de fractie zijn.

4 Responses to “Nieuwjaarsborrel PvdA Leiden met Gijs van Dijk”

1. E. Meijer schreef:

“Meer zekerheid op de arbeidsmarkt”. Dat is een mooi streven. Ik denk echter dat het de PvdA, inclusief FNV’er Van Dijk, de nodige moeite zal gaan kosten om kiezers van de oprechtheid van zo’n uitlating te overtuigen. Bijvoorbeeld: “De FNV nodigde in december Tweede Kamerleden uit voor overleg over de personele consequenties die sluiting van kolencentrales met zich meebrengt. GroenLinks en CDA reageerden: om af te zeggen. PvdA, D66, ChristenUnie en SP lieten niets van zich horen.” (website NRC Handelsblad, 8 januari 2017). Kennelijk vindt de PvdA de positie van werknemers toch niet zo’n belangrijk onderwerp. Dat is opmerkelijk, gezien oorsprong en geschiedenis van die partij (dat de ‘linkse concurrent’ SP geen haar beter is zal kenners van die club niet verbazen).

2. Floor schreef:

Meer zeker op de arbeidsmarkt?
    Dat beloofde de heer Asscher ook al bij zijn aantreden als minister in het huidige VVD-PvdA-kabinet. Het aantal flexbaantjes tijdens “het bewind” van Asscher is echter nog nooit zó hoog geweest……….
    Maar goed, op 15 maart kunnen de (Leidse) burgers weer kiezen. ……

3. Elwin schreef:

de groei van het aantal flexbanen, net zoals aantal zzp’ers, is aan het afnemen. Procentueel neemt het aantal flexbanen nog toe, maar wel minder hard. Verder is sindskort een toename zichtbaar in absolute aantallen van het aantal vaste banen. Dus dat is goed nieuws.
    Realiseer daarbij ook nog eens dat bij het aantreden van dit kabinet de Nederlandse economie in volle crisis was, nu zijn we uit de crisis aan het komen. Dus dan is het volstrekt logisch dat het aantal flexbanen als eerste stijgt.

4. Floor schreef:

De bepaling dat werkgevers nog maar twee jaar een tijdelijk contract mogen aanbieden(beleid van Asscher) heeft niet geleid tot meer baanzekerheid.

Dat het aantal flexbanen nu minder snel toeneemt en het aantal vaste banen nu iets stijgt komt juist door het aantrekken van de economie en dus ook vraag naar meer personeel. Dan zijn werkgevers eerder geneigd aan de wensen van werknemers te voldoen.

Als het slecht gaat op de arbeidsmarkt wordt dat door politici vaak toegeschreven aan de economie maar als het goed of beter gaat is het zogenaamd opeens te danken aan hun beleid.

Het feit blijft dat het aantal flexbaantjes tijdens “het bewind” van Asscher nog nooit zó hoog is geweest (over de periode 2003-2016)
    Precies zoals ik al zei!