‘Waarom ik voor die nieuwe banen in de publieke sector ben!’

door Marleen Damen op 14 februari 2017

Goed idee die (extra) banen in de publieke sector. En nee geen nieuwe Melkert-banen, gesubsidieerde banen of wat voor banen dan ook met een etiketje.
Gewoon echte banen in het publieke domein op plekken waar mensen van waarde kunnen zijn. Bijvoorbeeld bij de gemeente zelf op een school, sportclub of in de buurt.

Het gaat steeds beter met de economie, maar daarmee wordt de mismatch op de arbeidsmarkt weer extra scherp zichtbaar. Economische groei betekent niet vanzelfsprekend werk voor mensen die nu in een uitkering zitten. De groei van het werk zit voor een groot deel in de ict en techniek en dan ook vanaf niveau MBO4. Een niveau dat niet iedereen haalt, maar wat natuurlijk niet betekent dat iemand permanent langs de kant moet staan. Laten we de talenten van mensen benutten door ze nuttig werk te bieden in de publieke sector. Werk dat er meer dan genoeg is.

Bijvoorbeeld als conciërge op scholen. In Leiden hebben we de conciërges op de basisscholen gelukkig nog. En volgens mij hoef ik niemand te vertellen hoe waardevol deze conciërges zijn. Mijn oudste dacht lange tijd dat de conciërge de directeur was. Want ja wie is er nu echt belangrijk voor de kinderen?
En ik gun ook andere maatschappelijk clubs een “conciërge”. Want hoe mooi het streven van de participatiemaatschappij ook is, de realiteit is ook dat het verdomde lastig is om allerlei maatschappelijke activiteiten op scholen, sportverenigingen en in wijken en buurten alleen met vrijwilligers overeind te houden. Die vrijwilligers moeten er blijven, die moeten we koesteren en juist daarom verdienen zij een basis van ondersteuning zodat ze hun vrijwilligerswerk kunnen blijven doen en niet omvallen.

Dan tot slot nog over het geld. Als het extra banen zijn kost het uiteraard meer geld. Lijkt me overigens een uitstekende maatschappelijk investering, een betere en voordeligere dan langdurig in de uitkering met alle gevolgen van dien.
Ook ben ik ervan overtuigd dat we ook zonder extra geld al stappen kunnen zetten. Laten we eens gaan kijken waaraan we ons geld in de publieke sector nu uitgeven. Misschien een onsje minder beleid, visies, lange nota’s met KPI’s die weer verantwoord moeten worden en wat meer ondersteuning van onze professionals en vrijwilligers. Ik ga die discussie graag aan!

One Response to “‘Waarom ik voor die nieuwe banen in de publieke sector ben!’”

1. Floor schreef:

Geen Melkertbaaantjes maar “gewoon echte banen”? Nou, zo “gewoon” zijn echte banen tegenwoordig niet meer hoor met al dat flexwerk en 0-urencontractjes.

Niet duidelijk is bijvoorbeeld of iemand die vanuit de bijstand dit meestal laagbetaald werk gaat doen er financiëel voldoende op vooruit zal gaan als de armoedeval uiteraard ook in beschouwing wordt meegenomen. Het verhaaltje van de zogenaamde “opstap” die dan later zou moeten gaan volgen gaat juist in veel gevallen niet op.

Ook is niet duidelijk wat voor soort (tijdelijk)contract dan bijvoorbeeld zo’n “nieuwe” conciërge krijgt en wie dat dan gaat betalen (de school of Werk&Inkomen?)