Ontheffing Portaal voor Leiden

door Elwin Wolters op 23 februari 2017

Woningcorporatie Portaal heeft, ondanks bezwaren van de PvdA, ontheffing van de minister gekregen om in Leiden actief te blijven. De PvdA vreest namelijk dat een grote woningcorporatie te veel invloed kan hebben op de gemeente en dus de huurders. Immers een woningcorporatie die over het hele land zit, heeft minder binding met de stad en kan dus opeens bepalen niet meer te investeren in woningen in Leiden.

De PvdA zag daarom graag dat Portaal zou worden omgevormd tot een regionale woningcorporatie: Portaal Leiden. Op deze manier zou de binding, en dus de samenwerking, tussen Leiden en Portaal alleen maar worden versterkt. Bovendien zouden alle investeringen van Portaal Leiden in sociale woningen in Leiden worden gestoken.

De minister heeft anders besloten en de PvdA legt zich daarbij neer. Dit omdat rust op dit front voor Portaal, maar ook voor (nieuwe) huurders van belang is. Sociale huurwoningen zijn namelijk hard nodig in deze stad. De PvdA blijft zich daarvoor inzetten en blijft daarom graag samenwerken met Portaal. Portaal is namelijk ook een gewaardeerde partner in de stad met vele goede (bouw)initiatieven.

5 Responses to “Ontheffing Portaal voor Leiden”

1. Floor schreef:

Op de site van hbvleiden(=huurdersbelangenvereniging Leiden ) is het volgende te lezen:
    ” De minister deelt de zienswijze van de betrokken gemeenten èn de HUURDERSORGANISATIES dat Portaal uitstekend lokaal verankerd is en dat zonder Portaal de gemeente niet in staat zal zijn om, voor de lange termijn, voldoende betaalbare sociale huurwoningen te garanderen.”
    Zó is dat!

Verder kan het geen kwaad om óók de reacties nog eens goed na te lezen wat er over dit onderwerp eerder is gezegd en de kritiek op het PvdA-standpunt…..

2. Henri schreef:

Hoe hypocriet kun je zijn. Maar wel de afgelopen jaren voor de verhuurdersheffing stemmen. Jullie hebben niets met de arbeider of betaalbare huurwoningen: het enige wat jullie interesseert is het pluche.

3. E. Meijer schreef:

Waarde Henri, klopt dat laatste wel? Het PvdA-beleid van de afgelopen jaren doet toch eerder een pluche-fobie en wens tot electorale zelfdestructie vermoeden?

4. Henry schreef:

@3
    Tja meneer of mevrouw Meijer. Als u het zo ziet dan heeft u gelijk. Gelukkig hebben wij op 15 maart de kans om deze jaknikkers partij naar de zijlijn te sturen.

5. Floor schreef:

Door de verhuurdersheffing zagen woningcorporaties, zoals Portaal, zich genoodzaakt om nog meer sociale huurwoningen te gaan verkopen…..