Vernieuwde Haarlemmerstraatgarage brengt groene Kaasmarkt dichterbij

Door Marc Newsome op 25 juni 2020

De Haarlemmerstraatgarage wordt vernieuwd. Met die investering zorgt de gemeente Leiden voor een belangrijke stap naar een groenere en schonere stad. De verbeterde garage krijgt namelijk meer parkeerplaatsen en dat betekent dat de straten om de garage schoner, fijner en groener kunnen worden. Bovendien brengt de vernieuwde garage een groene Kaasmarkt dichterbij. Goed nieuws, vindt de PvdA.

Er wordt flink gewerkt aan de weg in Leiden. Nog even en opstoppingen van auto’s in het centrum gaan tot het verleden behoren. Dat betekent dat we dan geen uitlaatgassen van wachtende auto’s op, bijvoorbeeld, de Hooigracht, meer hebben.

En met de verbeterde wegen én een aantal goede parkeergarages kunnen we zorgen dat onze mooie binnenstad autoluw wordt. Bezoekers van de stad verleiden we om in de garages te parkeren en bewoners, waar mogelijk, ook. De vrijgekomen parkeerplaatsen halen we weg en in plaats daarvan komen er planten en bomen of een speelplek. Daar knapt de stad van op!

Een autoluwe en groenere stad is namelijk goed voor iedereen. Leidenaren, van de Kooi tot Tuinstadwijk, krijgen er een mooiere binnenstad voor terug. En het is ook een goede investering in onze lokale economie: mensen zullen graag naar Leiden komen. In de vernieuwde Haarlemmerstraatgarage komen meer parkeerplekken: daar zijn de eigenaren van winkels en horeca in dit deel van de stad blij mee.

Impressie van de nieuwe Langegracht. Meer ruimte voor fietsers en voetgangers en veel meer bomen & groen

Een vernieuwde garage brengt een groene Kaasmarkt dichterbij
Met het besluit om de Haarlemmerstraatgarage te vernieuwen staan alle seinen op groen om de Kaasmarkt tot een groen plein te maken. Van een vol en grijs parkeerplein naar een fijn groen plein waar je graag wilt zijn. Eerder deden we dat bij de Garenmarkt en wat is die opgeknapt!

Een aantal jaar geleden zag de Garenmarkt er zo uit…

De nieuwe Garenmarkt is bijna klaar. Wat een verschil!

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome, woordvoerder cultuur en bereikbaarheid voor de PvdA Leiden.  Als Leidenaar ben ik er trots op dat we samen bouwen aan een stad waar iedereen zich thuis voelt. In Leiden kijken we naar elkaar om, ook als het even wat minder gaat.  De coronacrisis laat zien hoe belangrijk dat is. Er

Meer over Marc Newsome