3000 extra fietsparkeerplekken bij Leiden Centraal

Door Arjen Liemburg op 6 juli 2020

Iedereen die wel eens zijn fiets kwijt moet in het stationsgebied herkent het wel: je mag je fiets niet zomaar ergens neerzetten en er is een groot tekort aan goede fietsparkeerplekken.

Een paar maanden geleden is de fietsenstalling onder de Lorentz geopend. Met bijna vijfduizend plekken helpt dit al een heleboel. Maar volgens verschillende onderzoeken hebben we nog eens minimaal net zoveel extra plekken nodig om de komende tien jaar aan de vraag te voldoen.

Nu doet zich een kans voor om meteen de volgende slag te slaan. Er zijn plannen om op de hoek van de Stationsweg een nieuw gebouw neer te zetten, met onder andere huizen en ruimte voor een nieuwe bioscoop. En een ondergrondse garage. Waar het eerst de bedoeling was om die ouderwets vol te zetten met auto’s, zijn de gemeente en de ontwikkelaar het er nu over een dat het een perfecte plek is voor een fietsenstalling met 3000 plekken. En daar is de fractie het van harte mee eens.

Impressie van de nieuwe fietsenstalling

Na twee grote parkeergarages voor auto’s (Lammermarkt en Garenmarkt) is het goed om te zien dat er nu ook in het Stationsgebied serieus werk gemaakt wordt van fietsparkeerplekken.

Bij de Provincie Zuid-Holland en de Rijksoverheid staat het belang van fietsparkeren in stationsgebieden inmiddels ook op de kaart. Zij zullen daarom het overgrote deel van de kosten van deze nieuwe stalling voor hun rekening nemen. Een kans die we niet mogen laten lopen. We kunnen niet wachten tot deze toevoeging voor ons steeds mooiere Stationsgebied over een paar jaar klaar is.

Arjen Liemburg

Al enkele jaren loop ik rond in de lokale politiek. Nieuwsgierig als ik ben, is het voor mij de ideale manier om alles mee te krijgen wat er in Leiden gebeurt. En om af en toe ook nog zelf een bijdrage te kunnen leveren aan het nog mooier, beter en socialer maken van onze stad.

Meer over Arjen Liemburg