Aandacht voor laaggeletterdheid tijdens de Kinderboekenweek 2020

Door Suzanne van der Jagt op 1 oktober 2020

Ongeveer 1 op de 10 mensen is laaggeletterd. In de regio Holland Rijnland gaat het om meer dan 50.000 mensen. Zij hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen en computervaardigheden. De coronacrisis benadrukt het belang van het beheersen van deze basisvaardigheid. Daarom vragen we hier tijdens de Kinderboekenweek aandacht voor door kinderboeken neer te zetten op diverse plekken in Leiden.

Laaggeletterdheid is een relatief onzichtbaar probleem. Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven weten dit vaak goed te verhullen. Zij gebruiken met enige regelmaat zinnen als ‘sorry, ik ben mijn bril vergeten’, ‘dat formulier vul ik thuis wel in’ of ‘ik schrijf zo onleesbaar, doe jij dat maar voor me’. Maar dat biedt slechts een oplossing voor dat moment. Op de langere termijn levert het problemen op. Bij het volgen van onderwijs, de opvoeding van kinderen, een gezonde leefstijl en het vinden en behouden van werk bijvoorbeeld.

“De consequentie hiervan is dat mensen minder goed mee kunnen doen,” aldus woordvoerder onderwijs Suzanne van der Jagt. “Op de momenten dat het minder gaat, worden deze mensen extra hard geraakt. De coronacrisis maakt dat pijnlijk duidelijk.” Naast dat het mensen zelf hard raakt, zijn de maatschappelijke kosten hoog – ruim 22 miljoen euro in Holland Rijnland.

Plezier krijgen in lezen
Er zijn vele manieren om laaggeletterdheid aan te pakken. Eén daarvan is het bevorderen van lezen en plezier krijgen in lezen. Dat begint al op jonge leeftijd. “Veel van ons hebben goede herinneringen aan dat ene mooie boek dat je vader, moeder, juf of meester voorlas waar je ademloos naar zat te
luisteren,” zegt Suzanne. “Lezen prikkelt de fantasie en maakt je nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Het stimuleert kinderen om ook zelf te gaan lezen.” Daarom wil de PvdA tijdens de Kinderboekenweek het voorlezen stimuleren door op diverse plekken in Leiden (waar een mini-bieb is)
extra kinderboeken neer te zetten. Samen kunnen we een bijdrage leveren aan het terugdringen van laaggeletterdheid en ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen in de samenleving.

Fractieleden Suzanne van der Jagt en Marc Newsome bij een minibiel in Leiden

Suzanne van der Jagt

Ik zie in Leiden een mooie stad, met veel kansen en schoonheid, maar waar dit nog niet voor iedereen geldt. Met name voor jongeren en kinderen wil ik mij hard maken voor hun toekomst. Zij verdienen goed onderwijs, op elk vlak dat ze dat maar nodig hebben, en mooie kansen voor later. Denk daarbij aan

Meer over Suzanne van der Jagt