Bosje rode rozen voor Sportenderwijs

Door Martijn Otten op 13 juli 2020

Vandaag ging ik langs bij Liza Soffner van Sportenderwijs om haar een bosje rode rozen te geven voor haar initiatief van De Wijktoerist. Hiermee kunnen vele kinderen die deze zomer niet op vakantie gaan toch leuke activiteiten volgen in onze eigen stad.

Liza zet zich al meer dan tien jaar in om kwetsbare mensen in onze stad via sport, gezondheidsvoorlichting en taalondersteuning te helpen. Zo heeft ze de Buurtgym in buurthuis Op Eigen Wieken opgezet, waar veel vrouwen met een migratieachtergrond laagdrempelig kunnen bewegen en hiermee ook een groter sociaal netwerk opbouwen. Ook hielp ze met het Nijntje-beweegdiploma voor de jongste kinderen in onze stad.

Door de corona-maatregelen gingen ook veel van haar activiteiten niet door, maar toen ze merkte dat er hierdoor voor veel mensen een belangrijke sociale functie wegviel, heeft ze zich ingezet om iets voor de zomermaanden te organiseren. Met steun van o.a. de Rabobank en Fonds 1818 lukte het haar om vakantiekoffers te maken voor kwetsbare kinderen in Leiden-Noord en de Slaaghwijk en organiseert ze deze zomer activiteiten in de wijken. Ze heeft daarbij ook de Wijktoerist Vakantiewijzer uitgebracht, waarmee Leidenaren op een goedkope manier de komende zomervakantie in de eigen buurt kunnen vieren.

De PvdA heeft de afgelopen maanden meerdere malen aandacht gevraagd voor kinderen die (door corona) niet op vakantie gaan. Ook onze nieuwe jongerenorganisatie SOL heeft een mooi zomerprogramma ontwikkeld voor kinderen in de hele stad. Het initiatief van Sportenderwijs is daar een mooie aanvulling op. Omdat we als fractie blij zijn met dit soort initiatieven in onze stad, besloten we een bosje rozen langs te brengen bij Liza Soffner.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten