De bibliotheek is een plek om te koesteren

Door Marc Newsome op 10 februari 2022

Daar stonden we dan. Als twee pubers die aan hun eerste dag beginnen van hun nieuwe bijbaantje. Geen idee wat we zouden gaan doen, maar dat het nodig was, dat was duidelijk. De dag ervoor hadden we te horen gekregen dat de Leidse wijkbibliotheken noodgedwongen moesten sluiten.

Te veel personeel ziek of in quarantaine door corona. De vestiging in de Merenwijk was al dichtgegaan en op vrijdag dreigde ook de vestiging in de Stevenshof te sluiten. Daarom besloten we te helpen en ons te melden als vrijwillige kracht. Doordat wij op de centrumlocatie bijsprongen, kon een ervaren kracht naar de wijkbibliotheek toe.

Door mee te helpen op de vloer, zagen we met eigen ogen wat we eigenlijk al wisten. Onze Leidse bibliotheken, zowel in het centrum als in de wijken, zijn cruciaal. Het is de plek waar je als kind leert lezen, de plek waar een goed boek je wereld vergroot. Maar ook de plek waar taalmaatjes mensen Nederlands leren en waar je terecht kan met allerlei vragen. Bijvoorbeeld: hoe kom ik zonder smartphone aaneen vaccinatie QR-code?

De bibliotheek is er voor iedereen, met of zonder dikke portemonnee, voor jong en oud, in het centrum én in de wijken. Dat moeten we koesteren! Tegelijkertijd zijn ook veranderingen nodig. De centrumlocatie verdient vernieuwing: een moderne ontmoetingsplek waar je wordt uitgedaagd en wordt verleid om kennis op te doen. En de Leidse wijken verdienen meer vestigingen, zodat de bibliotheek daadwerkelijk voor iedereen toegankelijk is. De PvdA en het CDA willen zich daar komende vier jaar
voor inzetten. Net zoals we dat afgelopen vrijdag hebben gedaan. We zijn als vrijwilliger aan de slag gegaan en daardoor kon de vestiging in de Stevenshof tòch open blijven!

Leiden kan niet zonder de bibliotheken en de Leidse politiek zal er komende jaren alles aan moeten doen om onze bibliotheken te koesteren en te versterken!

Sebastiaan van der Veer
Kandidaat CDA (plek 3)

Marc Newsome
Kandidaat PvdA (plek 3)

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome