De impact van corona op jongeren

Door Suzanne van der Jagt op 13 januari 2021

Dinsdag werd bekend gemaakt dat de lockdown wordt verlengd. Een maatregel die grote impact heeft op ons dagelijks leven. Voor volwassen, maar zeker ook voor jongeren. ‘Coronajaar zal jongeren op latere leeftijd nog parten spelen’, kopte NOS op 29 december 2020. ‘Dat we tijdens deze periode extra aandacht moeten hebben voor kwetsbare groepen mensen is duidelijk. Maar dat de impact van corona ook op de lange termijn grote consequenties kan hebben voor deze groep, daar houden we nog onvoldoende rekening mee. Bij alle discussies kijken we nu te veel naar de korte termijn’, aldus Eveline Crone van de Erasmus Universiteit tegen NOS.

Ze schreef er een mooi artikel over dat werd gepubliceerd in NRC Weekend. Jongeren vereenzamen en raken hun creativiteit kwijt. Het welzijn van ouderen is in de coronacrisis minder achteruit gegaan in vergelijking met het welzijn van jongeren. Dat komt onder andere omdat jongeren tussen de 10 en 25 jaar een stabiel beeld ontwikkelen van wie ze zelf zijn. Dat doen ze door samen te komen met anderen. En juist dat is nu nauwelijks meer mogelijk. Crone verwijst in het artikel naar onderzoek waaruit blijkt dat adolescentie een kantelpunt is, waarbij jongeren zonder de juiste zorg en mogelijkheden kunnen afglijden en kansen onbenut blijven.

De oplossing die Crone voorstelt, is om jongeren niet alleen te laten meedenken over beleid, maar ze ook te betrekken bij de uitvoering van de ideeën. Of zoals Crone het verwoordt: ‘Trek jongeren en hun organisaties overal bij en maak gebruik van hun creativiteit. Dan kunnen ze meedenken over de manier waarop hun toekomstige samenleving eruit zou moeten zien. Als we nu investeren in het welzijn van jongeren worden niet alleen zij er beter van, maar onze samenleving ook een beetje slimmer.’

Hoe kunnen we dit toepassen in Leiden? Het college heeft de afgelopen periode een aantal goede acties in gang gezet. Zo start er een jongerencampagne, is er een digitaal platform voor jongeren ingericht en geeft het college de mogelijkheid om ideeën van jongeren ook daadwerkelijk te gaan uitvoeren samen met de jongeren zelf. De PvdA is blij met deze acties. Graag zien we dat hier nog een extra stap aan wordt toegevoegd: het creëren van stageplekken.

Eerder vroegen wij al aandacht voor te tekort aan stageplekken voor met name MBO-ers als gevolg van corona. Uit cijfers van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB) blijkt dat het aantal stageplaatsen en leerbanen in Holland Rijnland in een jaar tijd is gedaald met 50%. Op dit moment werkt het college met bedrijven aan een stagepact dat moet leiden tot extra stageplekken. De PvdA stelt voor deze twee bewegingen – het organiseren van activiteiten voor en door jongeren en het creëren van extra stageplekken – te combineren. Geef jongeren de mogelijkheid om hun ideeën in de praktijk uit te voeren in de vorm van een stage. Op deze manier zorgen we ervoor dat deze groep jongeren geen onderwijsachterstand oploopt en betrekken we jongeren bij de uitvoering van hun eigen plannen waar alle jongeren profijt van hebben.

De PvdA heeft samen met D66 aan het college gevraagd wat zij vindt van dit idee en of zij bereidt is dit te gaan uitvoeren. Het college heeft aangegeven het een mooie aanvulling te vinden op wat er al loopt en gaat er mee aan de slag. Een mooie uitkomst waarmee wij jongeren te kunnen helpen in deze bijzondere tijd.

Suzanne van der Jagt

Ik zie in Leiden een mooie stad, met veel kansen en schoonheid, maar waar dit nog niet voor iedereen geldt. Met name voor jongeren en kinderen wil ik mij hard maken voor hun toekomst. Zij verdienen goed onderwijs, op elk vlak dat ze dat maar nodig hebben, en mooie kansen voor later. Denk daarbij aan

Meer over Suzanne van der Jagt