Een boetevrije bibliotheek en aan de slag met de bibliotheek op school

Door Marc Newsome op 1 februari 2023

De Nationale Voorleesdagen zijn van start gegaan. Dagen die jaarlijks worden georganiseerd om het voorlezen aan kinderen te stimuleren. Omdat niets zo leuk is als voorgelezen worden. Daarnaast is voorlezen ook heel belangrijk. Voorlezen prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel, vergroot de woordenschat en bezorgt kinderen veel plezier. Kinderen vaak worden voorgelezen, hebben later minder moeite om zelf te leren lezen.

De Partij van de Arbeid wil dat zoveel mogelijk kinderen plezier hebben in lezen en schrijven. BplusC, de bibliotheek in Leiden is daar ontzettend belangrijk in en nu het College van Burgemeester en Wethouders heeft aangekondigd snel over de huisvesting van BplusC in gesprek te gaan met de gemeenteraad, is de Partij van de Arbeid ook benieuwd naar de inhoudelijke koers van BplusC en het College van B&W.

De Partij van de Arbeid vindt dat de boetevrije bibliotheek en door BplusC beheerde schoolbibliotheken een plek moeten krijgen in het nieuwe beleidsplan van BplusC. Het zijn goede manieren om de leesvaardigheid en het leesplezier te vergroten. Samen met Bo stelde ik daarom de volgende schriftelijke vragen:

Over de boetevrije bibliotheek
Op maandag 23 januari was op www.nos.nl een artikel te lezen over boetevrije bibliotheken. Bij een derde van de Nederlandse bibliotheek betaal je geen boete als je een boek of materialen te laat inlevert. Ook zonder de dwang van de boetes blijkt dat de meeste boeken uiteindelijk ingeleverd worden.

Met name voor gezinnen die het financieel niet makkelijk hebben is de boetevrije bieb een uitkomst. De boete werkt voor hen namelijk drempelverhogend. Zij mijden de bibliotheek om te voorkomen dat de boetes ontzettend hoog worden, zo is de ervaring van veel bibliotheken.

– Is het College het met de PvdA eens dat de boetevrije bibliotheek drempelverlagend werkt en ervoor kan zorgen dat meer Leidenaren de bibliotheek bezoeken en daarmee boeken en andere materialen gaan lenen?
– Is het College bereid om BplusC te vragen te onderzoeken op welke manier de boetevrije bibliotheek gerealiseerd kan worden en BplusC te vragen dit onderdeel te maken van het nog te schrijven nieuwe beleidsplan van BplusC?

Over de bibliotheek op school
Onlangs nam de Tweede Kamer een motie aan over het concept van de Bibliotheek op School. De Tweede Kamer benadrukt met de motie het belang van samenwerking tussen de openbare bibliotheek en het onderwijs. De Bibliotheek op School betekent in het kort dat de bibliotheek zorgt voor een
uitnodigende leesomgeving op school, een op de school afgestemde collectie boeken en een programma om de leesvaardigheid en het leesplezier te stimuleren. Wie op school meer plezier in lezen krijgt, gaat ook meer lezen in zijn vrije tijd. Door het concept bibliotheek op school worden dan ook meer kinderen actief lid van de bibliotheek en bezoeken zij vaker de wijk- of centrumvestiging. De Bibliotheek op School is met name interessant voor scholen die nu geen of een verouderde collectie (voor)leesboeken hebben of weinig of geen mensen om de collectie boeken up-to-date te houden.

– Is het College het met de PvdA eens dat een door BplusC-beheerde schoolbibliotheek een toevoeging voor het onderwijs in Leiden is?
– Is het College bereid om BplusC te vragen om het concept van de Bibliotheek op School op te nemen in het nog te vormen beleidsplan van BplusC?
– Is het College bereid om samen met BplusC te onderzoeken op welke manier het concept van de Bibliotheek op School (bijvoorbeeld als pilot) op scholen in Leiden opgezet kan worden en op die manier te kijken hoe onderwijs en BplusC samen nog meer doen om de leesvaardigheid en het leesplezier te stimuleren?

Boekencollectie in beweging
In een bibliotheek komen er continu nieuwe boeken en materialen bij en gaan andere boeken weer weg in de kasten. De collectie is op die manier altijd actueel en passend bij waar veel vraag naar is. Tegelijkertijd slijten boeken door gebruik, waardoor ze niet meer aan de norm voldoen of er zijn boeken die al geruime tijd niet meer worden geleend. In veel bibliotheken gaan er jaarlijks net zoveel boeken uit de kast als er nieuwe bijkomen. Sommige bibliotheken kijken of boeken een nieuwe bestemming kunnen krijgen, organiseren boekverkopen en bij andere bibliotheken worden de boeken in de afvalcontainer gegooid. Wat de Partij van de Arbeid betreft is de gratis verspreiding van afgeschreven boeken een betere oplossing dan een boekverkoop. De Partij van de Arbeid ziet graag dat de boeken (wanneer ze nog goed leesbaar zijn) een nieuwe bestemming vinden bijvoorbeeld in verzorgingshuizen, peuterspeelzalen of via de voedselbank en Stichting Leergeld. De (afgeschreven)
boekencollectie komt letterlijk in beweging en vindt een plek bij mensen die nu vaak nog niet bereikt worden door de bibliotheek.

– Wat is het huidige beleid op afgeschreven boeken van BplusC?
Is het College het met de PvdA eens dat de afgeschreven collectie van BplusC een tweede leven verdient?
– Is het College bereid om – in gesprek met BplusC en het maatschappelijk middenveld – te kijken op welke manier de collectie van BplusC een tweede leven kan krijgen in (bijvoorbeeld) verzorgingshuizen, peuterspeelzalen of via de Voedselbank en Stichting Leergeld.

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome