Een verschil voor kansengelijkheid

Door Martijn Otten op 16 juni 2022

‘Met dit beleidsakkoord maken we een verschil. Een verschil voor kansengelijkheid.’ Dat zei Martijn Otten, namens de fractie bij de bespreking van het beleidsakkoord in de gemeenteraad. Daarmee liet Martijn zien hoe trots de Partij van de Arbeid op het nieuw gesloten beleidsakkoord is. In de gemeenteraad werd gedebatteerd over dat nieuwe college, konden oppositiepartijen moties indienen en werden de wethouders beëdigd. En dat betekent dat we aan de slag kunnen!

Elk kind een eerlijke kans
Kansengelijkheid is een belangrijk onderdeel in het nieuw gesloten akkoord. Want elk kind verdient een eerlijke kans op een mooie toekomst. Het mag niet uitmaken in welke buurt je wordt geboren of wat de achtergrond is van je ouders. Toch zien we ook in onze stad gesegregeerde scholen. Er zijn kinderen die zonder ontbijt naar school gaan. We zien dat jongeren in Noord of Zuidwest minder vaak meedoen met sport of cultuur. Daarom moeten we ongelijk investeren in gelijke kansen. We zijn dan ook trots dat we dat gaan doen en speciaal voor een wethouder Kansengelijkheid kiezen.

Bestaanszekerheid
Ook maken we een verschil voor de bestaanszekerheid van mensen. We kiezen voor een gemeente die naast mensen staat en ze helpt als ze niet rond kunnen komen of geen dak boven hun hoofd hebben. Die uitgaat van vertrouwen en niet van wantrouwen. Die schulden opkoopt om ergere problemen te voorkomen. En die ook als mensen geen baan kunnen vinden of krijgen, blijft helpen via beschut werk of basisbanen.

Betaalbaar wonen
Ten derde maken we een verschil voor betaalbaar wonen. Het akkoord spreekt eindelijk weer over volkshuisvesting. Een woning is een sociaal recht. En dan is het bizar dat we een kwart van onze woningen laten opkopen, terwijl zoveel Leidse jongeren nog steeds thuis wonen bij hun ouders omdat ze geen woning kunnen vinden. De wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn enorm lang en toch nam het aantal corporatiewoningen de laatste jaren af. Daar moet echt verandering in komen en daarom ben ik heel blij dat we veel gaan bijbouwen. We bouwen 35% sociaal en ook 35% betaalbaar.

Lees via deze link het complete verhaal van Martijn tijdens het debat over het beleidsakkoord.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten