Gemeente aan de slag met visie op toerisme!

Door Marc Newsome op 12 november 2019

Mooi nieuws afgelopen week bij de begrotingsbehandeling! De gemeente Leiden gaat aan de slag met een visie op toerisme. Een belangrijk instrument waarmee we zorgen dat de balans tussen wonen, werken en recreëren in onze stad op orde blijft. Ik ben blij dat Tiny en ik, samen met D66, CDA en andere partijen, deze toezegging gekregen hebben van het college.

Afgelopen jaren weten steeds meer bezoekers en toeristen Leiden te vinden. Dat is fijne voor onze economie en goed voor de ondernemers in de stad. Tegelijkertijd zijn er ook nadelen, die we met een visie op toerisme kunnen benoemen en kunnen aanpakken.

Met een visie op toerisme in de hand kunnen we zorgen dat straten en buurten fijne plekken blijven om te wonen, maken we afspraken over geluidsoverlast van, bijvoorbeeld evenementen en zorgen we ervoor dat Airbnb een zegen voor de stad is, in plaats van een vloek.

Bovendien kunnen we met een visie op toerisme afspreken hoe Leidenaren mee kunnen profiteren van de groeiende aantrekkingskracht van onze mooie stad. Kortom: we gaan ervoor zorgen dat de gemeente, naast positieve aandacht voor toerisme, ook meer aandacht heeft voor de negatieve gevolgen ervan.

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome, woordvoerder cultuur en bereikbaarheid voor de PvdA Leiden.  Als Leidenaar ben ik er trots op dat we samen bouwen aan een stad waar iedereen zich thuis voelt. In Leiden kijken we naar elkaar om, ook als het even wat minder gaat.  De coronacrisis laat zien hoe belangrijk dat is. Er

Meer over Marc Newsome