Gemeente verbetert communicatie

Door Abdelhaq Jermoumi op 6 juni 2020

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat betekent dat ze het lastig vinden om te werken met een computer, straatnaamborden lastig kunnen lezen en moeite hebben om reisinformatie over het openbaar vervoer op te zoeken. Ook bij het contact met de overheid, bijvoorbeeld de gemeente Leiden, hebben ze problemen. Het is voor hen vaak lastig om een formulier in te vullen, hun paspoort te vernieuwen of een vraag over de dienstverlening van de gemeente te stellen.

In Leiden is ongeveer tien procent van de Leidenaren laaggeletterd. Daarom vroegen we eerder al of de gemeente Leiden de dienstverlening kon verbeteren voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Deze week kwam het bericht dat de gemeente er serieus mee aan de slag gaat. Hartstikke fijn nieuws!

Zo gaat de gemeente, bijvoorbeeld, aan de slag met beeldbrieven. Dat zijn brieven met korte zinnen, makkelijk taalgebruik, een groter lettertype en kleurenfoto’s om sommige dingen extra uit te lichten. Ook gaat de gemeente de ambtenaren die bij de gemeente werken helpen om extra goed te communiceren en ambtelijk taalgebruik te voorkomen. En tot slot wordt er op het stadskantoor en in de bibliotheek een project gestart om mensen die moeite hebben met lezen en schrijven te helpen met digitale problemen. Zo zorgen we dat ook laaggeletterde mensen goed kunnen meedoen en informatie van de gemeente Leiden begrijpen!

Abdelhaq Jermoumi

Mijn naam is Abdelhaq Jermoumi en ik ben wethouder Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs. Als vierjarige kwam ik in Leiden-Noord te wonen. Al snel voelde ik me thuis in Leiden en ik hield meteen van onze stad en haar inwoners. Leidenaren zijn mooie mensen die op elkaar letten en die elkaar steunen – ook in moeilijke

Meer over Abdelhaq Jermoumi