Gezond eten voor iedereen

Door Elwin Wolters op 11 november 2020

Gezond leven en eten is enorm belangrijk. Maar gezond eten is duur. Als je in supermarkt staat, is een kilo frites goedkoper dan een kilo appels. Als je geen geld hebt, is de keuze snel gemaakt. Dan wordt het toch een kilo frites. Dat zou anders moeten.

En dat kan! In Amsterdam zijn gestart met Boeren voor buren. Een project om mensen met een lager inkomen goedkope groente- en fruitpakketten aan te bieden van boeren uit de buurt. Dit initiatief verdient navolging in Leiden. Op mijn verzoek daartoe zegde de wethouder toe om uit te zoeken of dit project ook in Leiden kan starten. Goed nieuws dus.

Want gezond eten is van groot belang. Om jezelf fit te voelen, maar ook om een betere weerstand op te bouwen tegen ziekmakende bacteriën en virussen. En dat is van groot belang in deze tijd. Want helaas legt het corona-virus een vergrootglas op de ongelijkheid in onze stad. Het laat de verschillen tussen arm en rijk en ziek en gezond duidelijk zien. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten. Door bijvoorbeeld groente en fruit voor iedereen betaalbaar te maken. Op die manier kan iedereen zeker zijn van gezond eten.

Elwin Wolters

Leiden is een prachtige stad om te wonen, te werken en te leven. Maar helaas gaat er achter die vele Leidse voordeuren soms ook een minder mooie wereld schuil. Ook in Leiden maakt het uit in welke wijk je wordt geboren. Kinderen die met een lege maag naar school gaan. Jongeren die geen huis kunnen

Meer over Elwin Wolters