Hartje leraar: omdat we willen investeren in ons onderwijs

31 januari 2020

Afgelopen dagen staakte het onderwijs. In het hele land gingen leraren, onderwijspersoneel en ouders de straat op om zich uit te spreken voor een structurele oplossing van het lerarentekort. Ook in Leiden voerden we actie. We willen dat er stevig geïnvesteerd wordt in onze leraren. Omdat we het beste onderwijs mogelijk willen maken.

Leraren zijn belangrijk voor onze kinderen. Ze zorgen ervoor dat kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen. Toch krijgen ze daar niet de waardering en het vertrouwen voor dat ze verdienen. Daarom wil de Partij van de Arbeid dat ze beter beloond worden.

Onze fractie- en bestuursleden gaven de leerkrachten van hun kinderen een steuntje in de rug. We brachten ze bloemen en gingen met ze in gesprek over hun vak en waarom het belangrijk is dat ze zeker kunnen zijn van een eerlijke beloning.

‘Goed onderwijs is een investering in de toekomst. Het voorkomt maatschappelijke problemen op latere leeftijd’, zei één van de leraren. En Juf Ans zei: ‘We staken voor de kinderen. Hoger loon? Nee, meer geld voor beter onderwijs’. We spraken ook met Juf Heleen: ‘Waarom verdienen leraren in het voortgezet onderwijs meer dan in het primair onderwijs? Ik doe dit werk graag en heb er bewust voor gekozen, maar ik begrijp het niet. Ooit is bedacht dat de leerlingen van het speciaal onderwijs moeten mengen met de kinderen op het basisonderwijs, omdat dit beter voor ze zou zijn. Nu zitten ze bij elkaar in de klas. Maar wij hebben nog hetzelfde aantal leerlingen. Dit verhoogt de werkdruk.’