Door Abdelhaq Jermoumi op 26 april 2020

Het politiek werk gaat door: we blijven bereikbaar!

Het politiek werk gaat door! Zelfs in deze periode. Omdat we vinden dat de lokale democratie juist nu belangrijk is. Zo spreken we regelmatig met de burgemeester over de ontwikkelingen van de aanpak van het coronavirus en vond afgelopen donderdag de eerste digitale gemeenteraad plaats.

In normale tijden zouden we elkaar tegen zijn gekomen, bijvoorbeeld bij een activiteit of tijdens een rondje door de stad. In deze buitengewone tijden lukt dat helaas niet.

Toch is de fractie digitaal en telefonisch ook goed te bereiken. Je vind onze gegevens hier.

Corona
Inmiddels is duidelijk dat we niet gauw van het coronavirus af zullen komen. Hoewel er op het Leidse BioSciencePark keihard wordt gewerkt aan een vaccin, is dat er nu nog niet. Iedereen kent wel iemand die getroffen is door het coronavirus. Familieleden of goede vrienden die ziek zijn geworden. Winkels, cafés en restaurant die in zwaar weer verkeren of dierbaren die iedere dag keihard werken in de zorg, de supermarkten en het (digitale) onderwijs.

Ik sprak, bijvoorbeeld, een eigenaar van een stomerij die door sluiting van de horeca en veel minder klanten bijna 90% minder omzet heeft. En ik denk aan alle Leidenaren die, door het sluiten van het luchtruim, hun dierbaren niet meer in het land van herkomst kunnen begraven. Naaste familieleden kunnen hierdoor geen afscheid nemen.

De gemeente Leiden werkt hard aan maatregelen om de gevolgen voor mensen in de stad, ondernemers, culturele organisaties en vele anderen aan te pakken. Natuurlijk houden we  een vinger aan de pols. Wat de Partij van de Arbeid betreft mag deze crisis namelijk niet leiden tot een grotere ongelijkheid in de stad. Daar zullen we op blijven letten.

Heb je een vraag of maak je je ergens zorgen over? Laat het ons weten. We helpen graag! En natuurlijk staat ook ons ombudsteam voor je klaar.

Gemeenteraad
Afgelopen donderdag was de eerste digitale gemeenteraad. Daar namen we besluiten over het evenementenbeleid, het opknappen van de Vogelwijk en de Raadsherenbuurt en het véél groener maken van onze stad. Heb je daar vragen over? Marc (evenementenbeleid) en ikzelf (de andere twee onderwerpen) beantwoorden ze graag.

Namens de Leidse fractie wens ik iedereen veel sterkte komende tijd. Pas goed op elkaar!

Abdelhaq Jermoumi

Leuk dat je iets meer over mij wilt weten. Ik ben raadslid vanaf 2014 en bezig in mijn tweede periode in de Leidse gemeenteraad. Sinds december 2019 ben ik door de fractie gekozen als fractievoorzitter. Dit is een verantwoordelijke rol en ik ben er erg trots op dat ik de groep mag leiden. Leiden is

Meer over Abdelhaq Jermoumi