Ik kijk uit naar een autovrij Rapenburg

Door Marc Newsome op 10 mei 2020

Een autovrij Rapenburg! Dat was één van de plannen waarmee de Partij van de Arbeid in 2018 campagne voerde. Omdat we het belangrijk vinden dat onze stad een aangenamere plek wordt om te lopen en te fietsen. Omdat we onze mooiste, historische plekken het liefst zo autoluw mogelijk zien. Toen ik afgelopen week over het Rapenburg liep, moest ik hier aan denken.

Want zou het niet prachtig zijn: een autovrij Rapenburg?* Met de opening van de Garenmarktgarage en de al geopende Lammermarktgarage hebben we nu een unieke kans om de mooiste gracht van Leiden autovrij te maken. Daardoor ontstaat er ruimte voor meer bomen en planten en meer plek om fietsen te parkeren.

Omdat we wilden weten wanneer het Rapenburg daadwerkelijk autovrij zou worden, stelden GroenLinks, D66 en ik daar begin maart schriftelijke vragen over aan de gemeente Leiden. Zo vroegen we wat er voor nodig was om en autovrij Rapenburg te realiseren. En ook wanneer het geregeld zou kunnen worden. Inmiddels heeft de gemeente Leiden de schriftelijke vragen beantwoord. En met goed nieuws: de plannen voor een autoluwe binnenstad komen eraan, vertelde de gemeente, en dan komt er ook nieuws over het Rapenburg. Nog dit jaar gaan we er over in gesprek tijdens een vergadering van de gemeenteraad. Ik kijk er naar uit!

* Met autovrij bedoel ik in dit geval dat de parkeerplekken van het Rapenburg verdwijnen en er een stuk minder auto’s over het Rapenburg zullen rijden. We vragen bewoners om te parkeren in de Lammermarktgarage of de Garenmarktgarage of in de omliggende starten. Bestemmingsverkeer (denk aan mindervalidenvervoer voor het Academiegebouw of één van de musea, de taxibusjes van de Haagweg en auto’s van bewoners) mogen nog wel op het Rapenburg rijden, maar kunnen er niet meer parkeren.

Geparkeerde auto’s op het Rapenburg op een relatief rustige ochtend in mei 2020.

Een aantal jaar geleden het Rapenburg autovrij door filmopnamen. Een prachtig beeld!

Marc Newsome

Toen ik meer dan tien jaar geleden hier kwam wonen, was ik meteen verliefd op Leiden. Onze stad is een echte stad en tegelijkertijd een klein dorp. Fiets maar eens de stad in of maak een rondje op de markt en je komt geheid bekenden tegen. Ik vind het belangrijk dat we verder blijven werken

Meer over Marc Newsome