Leve het buurthuis!

Door Abdelhaq Jermoumi op 5 januari 2022

Met oud en nieuw zijn twee van onze Leidse buurthuizen vernield. Buurthuis Vijfhoven aan de Hoflaan is tot de grond toe afgebrand en het buurthuis in de Stevenshof werd zwaar beschadigd. Bij buurthuis Matilo werden prullenbakken en een speelhuisje opgeblazen. Moedwillige vernieling van cruciale ontmoetingsplekken in onze stad. Dat mogen we niet laten gebeuren!

Deze column verscheen op 4 januari in het Leids Nieuwsblad

Ik weet niet wat de Leidse jongeren bezielden toen ze zich op oudejaarsnacht misdroegen. Buurthuizen vormen namelijk het hart van onze stad. Ze bestrijden eenzaamheid en bevorderen ontmoeting. Dat merkte je pas echt goed tijdens de coronacrisis. Toen de buurthuizen
noodgedwongen moesten sluiten, werd het stil in de Leidse straten. Toen de coronamaatregelen versoepelden en het licht weer aan ging, kwamen mensen er meteen weer samen.

Ik vind dat we de vernielingsdrang van onze Leidse jongeren moeten aanpakken. De stedelijke jeugdaanpak, die op initiatief van de PvdA geïntroduceerd werd, moeten we uitbreiden over meer delen van de stad. Op die manier bestrijden we jeugdcriminaliteit en overlast en bieden we
jongeren die dreigen af te glijden, perspectief.

Ik vind het schrijnend dat onze jongeren precies de plekken vernield hebben, die juist zo
belangrijk zijn voor een eerlijke start voor iedereen. Voor kwetsbare buurtgenoten, van jong tot oud, zijn de buurthuizen cruciaal.

Op Eigen Wieken

Ik zie het dagelijks in mijn eigen wijk – de Merenwijk. Daar zit buurthuis Op Eigen Wieken. Een plek waar ik graag kom. Iedere keer als ik er ben, valt me op hoe belangrijk het buurtcentrum is. Vanuit Op Eigen Wieken opereren de Powervaders, een groep vaders uit de buurt die klusjes voor ouderen of zwakkeren in de wijk doen en koken voor buurtgenoten. Voor een prikkie kan iedereen uit de buurt aansluiten bij een fantastisch diner. Op Eigen Wieken is ook de plek waar dagelijks koffie geschonken wordt. Mensen vinden er een praatje en gezelligheid. En voor kinderen die een extra steuntje op school nodig hebben, wordt twee keer in de week huiswerkbegeleiding gegeven in het buurthuis.

Meer buurthuizen

Ik moet er niet aan denken dat Op Eigen Wieken zou afbranden. Daarom vind ik het ook zo onbegrijpelijk dat de twee buurtcentra zo vernield zijn. Het is triest en zinloos. Laten we juist
investeren in onze buurtcentra. Het is dé manier om elke Leidenaar, van jong tot oud, zich thuis te laten voelen in zijn eigen buurt. De Partij van de Arbeid wil dat doen door, onder andere, speeltuingebouwen beter te benutten en te kijken waar in wijkwinkelcentra of leegstaande panden
extra plekken voor buurtontmoetingsplekken gecreëerd kunnen worden.

Zo zorgen we ervoor dat iedereen geniet van zijn eigen straat of wijk en verbinden we Leidenaren met elkaar. Daarom zeg ik: Leve het buurthuis: laten we ze koesteren!

Abdelhaq Jermoumi

Mijn naam is Abdelhaq Jermoumi en ik ben wethouder Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs. Als vierjarige kwam ik in Leiden-Noord te wonen. Al snel voelde ik me thuis in Leiden en ik hield meteen van onze stad en haar inwoners. Leidenaren zijn mooie mensen die op elkaar letten en die elkaar steunen – ook in moeilijke

Meer over Abdelhaq Jermoumi