Manifest ‘betaalbaar wonen’

12 september 2021

De wooncrisis raakt Leiden hard. Betaalbare huizen zijn nauwelijks te vinden en de wachtlijst voor de sociale woningbouw is veel te lang. In 2020 werd meer dan een kwart van de woningen opgekocht door beleggers en huren in de vrije sector is onbetaalbaar. Dat moet en kan anders! De Leidse Partij van de Arbeid kiest daarom voor betaalbaar wonen en voor eerlijke volkshuisvesting.

Een woning is zoveel meer dan een stapel stenen. Het is een thuis. Niet voor niets is ‘het bevorderen van voldoende woongelegenheid’ opgenomen in de grondwet. Toch staat het fundamentele grondrecht op betaalbaar wonen onder grote druk.

Manifest
De Leidse Partij van de Arbeid komt daarom vandaag – op de dag van het landelijke Woonprotest – met een manifest voor goed en betaalbaar wonen. We kiezen voor eerlijke volkshuisvesting en voor mensen boven de markt. Met dit manifest zorgen we ervoor dat Leiden een stad blijft waar iedereen kan wonen. In ons verkiezingsprogramma – dat later dit jaar verschijnt – komen we met nog meer voorstellen voor volkshuisvesting voor iedereen. Zo zorgen we ervoor dat Leiden een stad blijft waar iedereen kan wonen, ongeacht de dikte van je portemonnee.

Lees het manifest hier