Opgroeien met cultuur, ook tijdens de coronacrisis

Door Marc Newsome op 6 november 2020

De Leidse cultuur is opnieuw op slot gegaan. Met pakjesavond in het vooruitzicht gaan programmeurs, makers, vrijwilligers, flexwerkers en allerlei toeleveranciers opnieuw onzekere tijden tegemoet. De Partij van de Arbeid vindt het belangrijk dat kinderen kunnen opgroeien met cultuur. Maar de coronacrisis zet dat onder druk. Terwijl ons cultuuronderwijs door moet gaan. Juist nu!

Dat is mijn inzet tijdens het debat over de cultuurbegroting. Ik vertelde dat we het – om het zacht te zeggen – vreemd vinden dat het kabinet nu opnieuw de culturele sector sluit, maar de winkels open houdt. Plat gezegd: Ikea, Action en Zara zijn open, maar de musea en de bibliotheek niet.

Inmiddels is duidelijk dat de coronacrisis nog lang niet voorbij is en de kans is daarbij groot dat lockdowns de komende tijd regelmatig zullen voorkomen. Dat zet de cultuureducatie, ons cultuuronderwijs, onder druk. En daar maak ik me, samen met D66, zorgen om. Daarom willen we dat de gemeente Leiden alles op alles zet om te zorgen dat het cultuuronderwijs door kan gaan. Dat betekent dat we op zoek moeten naar nieuwe oplossingen en manieren om het aanbod toch bij onze kinderen op de scholen te krijgen. Als een museumbezoek niet kan, dan moeten we kijken of de museumdocent iets in de klas kan vertellen.

Als de wethouder nu met de cultuurcoaches van de gemeente en culturele instellingen daarover in gesprek gaat, dan zijn we voorbereid op wat komen gaat en kunnen we het cultuuronderwijs continueren – in elke situatie van de coronaroutekaart is een oplossing mogelijk.

Over het cultuuronderwijs

De Partij van de Arbeid vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren, ongeacht hun achtergrond of de dikte van de portemonnee van hun ouders, opgroeien met cultuur en hun talenten kunnen ontdekken. Ieder kind moet de mooiste boeken kunnen lezen of de meest bijzondere musea kunnen bezoeken.

In het cultuurbeleid van de gemeente Leiden komt dit prominent terug. In de cultuurnota is veel aandacht voor cultuureducatie. Daar zijn we blij mee, maar we zien dat de coronacrisis onze ambities onder druk zet. Dat moeten we goed in de gaten houden. Want hoe langer de coronacrisis duurt, hoe groter de kans dat kinderen die alleen op school met cultuur in aanraking komen op achterstand raken.

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome

Waar ben je naar op zoek?