Opknapbeurt voor Transvaal

9 maart 2022

Partij van de Arbeid en GroenLinks willen dat de gemeente in 2022 samen met bewoners een wijkvisie voor Transvaal gaat maken, zodat bewoners er met meer plezier kunnen wonen.

De afgelopen jaren zijn verschillende vormen van overlast in Transvaal sterk toegenomen. De wijk is heel erg versteend, veel huizen zijn slecht geïsoleerd en en de straten en stoepen zijn toe aan onderhoud. Ook storen bewoners zich aan fietsoverlast, smalle stoepen, verkrotte woningen, rondslingerend vuil en fietswrakken.

Sinds 1980 is de buurt niet meer ingrijpend aangepakt. Met een nieuwe wijkvisie kan de leefbaarheid in de wijk sterk verbeterd worden. Zo is er behoefte aan meer fietsenstallingen, meer groen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers, bijvoorbeeld op de altijd drukke Morsweg. Als de gemeente de openbare ruimte fors opknapt, kan de gemeente pandeigenaren ook verplichten hun panden op te knappen. Samen met de inwoners steken we de wijk in een nieuw jasje.

Snel aan de slag
Een ingrijpende aanpak voor Transvaal is nu gepland voor 2040. Partij van de Arbeid en GroenLinks willen de wijk de komende jaren al opknappen. Bewoners hebben al lang last van deze problemen. Zij moeten daarom ook goed betrokken worden bij deze wijkvisie, omdat zij het beste weten wat er nodig is.

De komende jaren gaat er veel gebouwd worden rondom de wijk, zoals op het Werninkterrein, in het Stationsgebied en bij de Vondellaan. Ook staan er projecten in de wijk gepland, zoals nieuwe woningen bij de Lopsenstraat en het oude Belastingkantoor. Transvaal mag hier geen last van krijgen en daarom is het ook belangrijk om de verkeerssituatie te verbeteren en de wijk verder te vergroenen.

Partij van de Arbeid en GroenLinks denken aan een uitgebreid plan waar in ieder geval in terug komt:

• Stevige vergroening
  • Tegengaan van overlast door drugsgebruik/-verkoop
  • Tegengaan van vuil en fietswrakken op straat
  • Verbeteren van de veiligheid voor fiets en voetganger
  • Opknappen verouderde en slecht onderhouden panden

We horen graag van de bewoners van Transvaal welke thema’s zij in het plan terug willen zien. Vanuit de gemeenteraad zullen wij aandringen op het opstellen van een wijkvisie in samenspraak met de buurt om zo het beste uit de wijk te halen.