Over de autoluwe binnenstad

Door Marc Newsome op 26 februari 2021

De komende jaren wordt de binnenstad autoluw! Op die manier zorgen we voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers, een veiligere stad en een groenere binnenstad.

We hebben een prachtige binnenstad, maar tegelijkertijd kan die nog veel mooier en fijner. Wie op een drukke dag door de stad fietst op loopt ziet dat overal auto’s geparkeerd staan. Daarnaast hebben veel bewoners van de binnenstad last van de auto’s die massaal gebruik maken van drukke sluiproutes door het centrum. Daarom willen we de binnenstad autoluw maken.

Dat zeiden we in 2018, in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. En we houden woord: de binnenstad wordt de komende jaren autoluw gemaakt en flink opgeknapt en groener. De gemeente doet dat in een verantwoord tempo: wat nu kan, doen we. Wat later moet, komt in de komende jaren. De gemeente werkt bij de plannen intensief samen met bewoners en ondernemers.

Ruimte in de stad
We kunnen de ruimte in Leiden maar één keer verdelen en de Partij van de Arbeid vindt het dan verantwoord om te zorgen voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Het maakt onze stad namelijk een fijnere plek om te zijn. Als Leidenaar, maar ook als ondernemer of bezoeker van Leiden.

Bij de Garenmarkt hebben we laten zien dat het kan. Daar hebben we met elkaar een prachtig, groen plein gemaakt. Dat kunnen we ook in de rest van de stad en ik kijk zelf reikhalzend uit naar het stuk van station tot prinsessekade. Ik denk dat veel Leidenaren het met mij eens zijn dat we die plek moeten opknappen. Doordat we uiteindelijk de binnenstad autoluw maken, kunnen we het gebied tussen station en Rapenburg ineens een prachtige groene upgrade geven. We maken de komende jaren een ‘groene loper’ vanaf het station tot het winkelgebied.

De nieuwe Garenmarkt

De oude Garenmarkt

Wijken om het centrum heen goed monitoren
Komende jaren houden we de verkeersdrukte in de wijken om het centrum goed in de gaten. We hebben gevraagd of de gemeente daar extra op wil letten en dat gaat gebeuren. Zo worden er bij de Churchilllaan en bij de Zijlsingel extra verkeerstellingen gehouden.

En over die Zijlsingel: de gemeente gaat binnenkort praten met de bewoners om te kijken wat daar nu al veranderd kan worden. Als de Leidse Ring Noord gereed is, krijgt uiteindelijk ook de Zijlsingel en de Herensingel een nieuwe, fijnere en groene herinrichting. Met meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Plannen

• Op korte termijn wordt een stuk van de Langebrug afgesloten. Veel mensen gebruiken deze route als sluiproute. Met de afsluiting wordt het veiliger en rustiger
  • Steenschuur en een stuk oude Rijn worden autoluw
  • Daar waar het kan gaan parkeerplaatsen van straat, zodat er meer ruimte komt voor fietsers, voetgangers en fietsparkeerplekken
  • Op termijn vergroenen we de Kaasmarkt
  • Op termijn wordt Beestenmarkt, Prinsessekade, Stationsstraat en Steenstraat heringericht
  • De gemeente onderzoekt of de stadsbussen anders kunnen gaan rijden, zodat de Turfmarkt groener heringericht kan worden
  • Het gebied rond Hooglandse Kerk en Pieterskerk wordt op termijn autoluwe gemaakt

De volledige plannen lees je hier

Impressie van de kruising Prinsessekade, Breestraat, Noordeinde en Rapenburg. Een fijnere en veiligere plek om te zijn

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome