Pamflet voor een Leidse zomer vol verantwoorde activiteiten

Door Marc Newsome op 25 mei 2020

Vandaag presenteren we het pamflet De Leidse Zomer voor een zomer vol met verantwoorde activiteiten. Zes politieke Leidse partijen boden het pamflet vanmiddag aan wethouder Yvonne van Delft aan. Tiny Klever en Marc Newsome werkten dit idee afgelopen weken met D66-raadsleden IJsbrand Olthof en Susannah Herman uit. Het plan heeft steun en input gekregen van GroenLinks, VVD, CDA en Partij Sleutelstad.

Direct het pamflet lezen

In het pamflet beschrijven we dat we kansen zien om tijdens de zomer ruimte maken voor kleinschalige en tijdelijke initiatieven. Op die manier kunnen Leidenaren iets doen en beleven in hun eigen stad en kunnen ondernemers en organisaties in onze stad hun inkomsten vergroten. Veel Leidenaren gaan nu niet met vakantie, maar willen wel op een verantwoorde manier op pad kunnen in de stad,’ zeggen de partijen, ‘daarom willen we creatieve ideeën uit de stad voor veilige activiteiten aanmoedigen.’

Met zes politieke partijen vragen we de gemeente Leiden om in de hele stad allerlei activiteiten mogelijk te maken, zodat deze op het gebied van horeca, retail, cultuur en sport & bewegen op een verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden. Het pamflet gaat zowel over de binnenstad als over de Leidse wijken. Een veelheid aan activiteiten verspreid over de hele stad is namelijk ook een oplossing bieden voor de recente drukte in de binnenstad.

Om optimaal ruimte te maken voor deze initiatieven denken we dat het helpt om een gedeelte van de binnenstad tijdelijk af te sluiten voor auto’s. Deze afsluiting zou uitsluitend moeten gelden voor juni, juli en augustus en alleen wanneer het noodzakelijk is om activiteiten te organiseren. Dit helpt om de ruimte te creëren die nodig is voor een verantwoorde Leidse zomer in de anderhalvemetersamenleving.

Door de extra ruimte en maatwerk van de gemeente moet het makkelijker worden om in deze periode een buitenbar te openen, een foodtruck te plaatsen en in de buitenlucht een film, voorstelling of expositie te bekijken. Jongeren zouden kunnen genieten van een tijdelijk stadsstrand aan de Vliet, een jeu-de-boulesbaan op de Hooglandse Kerkgracht of andere pop-upinitiatieven op het gebied van sport, spel en bewegen.

Het pamflet nodigt diverse partners in de stad uit om met voorstellen te komen die passen bij De Leidse Zomer. Zo zorgen we er bovendien samen voor dat ondernemers in de horeca-, evenementen- en cultuursector weer inkomsten genereren en dat Leidenaren kunnen genieten van hun eigen stad’.

Lees het pamflet via deze link

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome, woordvoerder cultuur en bereikbaarheid voor de PvdA Leiden.  Als Leidenaar ben ik er trots op dat we samen bouwen aan een stad waar iedereen zich thuis voelt. In Leiden kijken we naar elkaar om, ook als het even wat minder gaat.  De coronacrisis laat zien hoe belangrijk dat is. Er

Meer over Marc Newsome