Parkeren voor leraren, agenten en verpleegkundigen uitgebreid

Door Marc Newsome op 11 januari 2021

Zeker zijn dat de beste leraren, agenten en verpleegkundigen in onze stad willen werken. Dat vindt de Partij van de Arbeid belangrijk. Mensen met deze vitale beroepen, werken al graag in onze stad, maar tegelijkertijd kan de gemeente nog meer doen om zorg, onderwijs- en veiligheidstoppers te verleiden om in onze stad te komen werken.

Daarom vroegen we de gemeente Leiden eerder dit jaar om uit te zoeken of de speciale parkeervergunningen voor deze groep mensen uit te breiden zijn. Als docent, bijvoorbeeld, is het namelijk soms een hele tour om op je werk te komen. Zeker als je voor je werk begint ook nog je kinderen naar school moet brengen. Dan helpt het als je in de buurt van de school kan parkeren, met een zogenaamde werknemersvergunning. In andere steden, Amsterdam, hebben ze iets soortgelijks gedaan en daar zie je dat het effect had.

Een paar weken geleden werden de resultaten van het uitzoekwerk van de gemeente bekend: de werknemersvergunnigen worden uitgebreid! Goed nieuws: het helpt ons om de beste leraren, agenten en verpleegkundigen in onze stad te laten werken.

In deze brief van de wethouder lees je er meer over. Vragen, opmerkingen op suggesties? Mail of bel gerust naar Suzanne (die zich hier mede voor inspande) en mij.

Aanpassen parkeerregels

Tegelijk met het aanpassen van de regels voor parkeren voor mensen in vitale beroepen, veranderen ook andere regels voor parkeren. De zogenaamde parkeernormen worden aangepast en de tarieven voor het aanvragen van een tweede en derde parkeervergunning worden hoger. Dat betekent dus dat wie twee (of drie) auto’s heeft dat uiteindelijk gaat merken in zijn portemonnee. Iedereen met een Leidse parkeervergunning heeft daar eind 2020 van de gemeente een brief over gehad.

Die veranderingen komen niet uit de lucht vallen: de afgelopen jaren jaren hebben we veel en hard geïnvesteerd in onze stad. Dankzij die investeringen is Leiden nu een hele fijne stad om te wonen: met een mooi opgeknapte binnenstad en prettige wijken en straten. Er wonen steeds meer mensen in onze stad en waar in 1950 de auto’s nog rij aan rij op het Pieterskerkplein stonden geparkeerd, zorgen we we nu voor mooie, groene pleinen en straten en parkeren we onze auto’s steeds vaker in de parkeergarages.

Zo was het vroeger: auto’s op de Pieterskerkgracht

Steeds meer auto’s

Met de nieuwe parkeerregels vragen we Leidenaren daarom om na te denken over hun tweede auto. Is die auto echt nodig? En is het misschien mogelijk om die auto op je eigen terrein of oprit te parkeren? Met de ruimte die vrijkomt door het aanpassen van de parkeerregels (de ruimte in Leiden is schaars) kunnen we onze straten en buurten flink groener maken.

Steeds meer mensen in Leiden hebben meer dan één auto. Kijk maar eens om je heen en je ziet overal ontzettend veel auto’s staan. Op bijna alle plekjes in de stad staan ze. Wat zou het geweldig zijn als we al die parkeerplaatsen kunnen beplanten met bomen en planten of kunnen omtoveren tot een speelplek.

Daarnaast verandert er komende jaren nog iets: het aantal parkeerplaatsen dat moet worden aangelegd bij de bouw van nieuwe woningen of voorzieningen (de zogenaamde parkeernorm) brengen we fors omlaag. Wanneer je, bijvoorbeeld, in het stationsgebied woont, is het busstation en treinstation om de hoek. Dan gebruik je de auto misschien wel veel minder. Door het aanpassen van de parkeernormen kunnen we flink bij bouwen in onze stad. Zo kan iedereen zeker zijn van een fijn huis.

Vinger aan de pols

De veranderingen in de regels voor parkeren kunnen ingrijpend voor mensen zijn. Dat realiseren we ons maar al te goed. Daarom blijft de zogenaamde ‘klusbusvergunning’ (voor mensen die de bus nodig hebben voor hun werk als timmerman bijvoorbeeld) bestaan en willen we dat de gemeente goed in de gaten houdt welk effect de verhoging heeft op mensen met een krappe beurs. Dezelfde veranderingen in andere steden hebben laten zien dat het goed is gegaan, maar we natuurlijk houden wel een vinger aan de pols.

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties over de nieuwe parkeerregels? Laat het me weten!

Vroeger stond het Garenmarktplein vol auto’s. Nu is het een prachtig groen plein midden in de stad

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome