Pas goed op elkaar

Door Abdelhaq Jermoumi op 21 maart 2020

Het zijn bijzondere tijden. De afgelopen weken ging het nieuws razendsnel. Veel mensen maken zich zorgen. Over zichzelf, over hun ouders of over hun opa’s en oma’s. Sommige mensen kunnen namelijk ontzettend ziek worden van het coronavirus. Iedereen moet dus goed opletten om te voorkomen dat we de ziekte verder verspreiden. Daarom is het belangrijk dat we naar naar de experts luisteren en daarom even wat meer afstand van elkaar bewaren en niet in grote groepen bij elkaar komen.

De maatregelen hebben grote gevolgen. Ook voor Leiden. De scholen zijn dicht. Veel mensen werken thuis en wie toch naar het werk gaat, zit in vrijwel lege treinen of rijdt over lege wegen. En tegelijkertijd staan er opeens heel veel banen op het spel. Van serveersters, zzp-ers en mensen in de culturele sector. Allemaal mensen die Leiden kleur en smoel geven. Voor hen is er ineens geen werk meer en misschien ook geen inkomen om boodschappen te doen.

Ook de Leidse politiek staat even on hold. De hele Leidse politiek, coalitie en oppositie, heeft dat zo besloten. Het is namelijk niet verantwoord om met 30 man in een zaal te zitten en bovendien vinden wel het belangrijk dat alle tijd naar het indammen van het virus gaat. Zodat artsen en verplegers goed hun werk kunnen doen.

Geen grotere ongelijkheid

Natuurlijk houden we wel een vinger aan de pols. Deze crisis mag namelijk niet leiden tot grotere ongelijkheid in de stad. Gelukkig let het college en de Leidse politiek daarop. Daar maken we ons sterk voor! Een greep uit de maatregelen die we nemen:

• We letten erop dat dak- en thuislozen een plek hebben om te slapen, zonder dat ze met zijn allen op één zaal liggen.
  • We houden de ondernemers in de stad in de gaten. De lokale belastingen voor ondernemers worden opgeschort.
  • Er is contact met de sportverenigingen en zelfstandigen in de culturele sector. Zij mogen niet het slachtoffer van deze crisis worden.
  • Ook houden we de voedselbank in de gaten: zij moeten hun belangrijke werk kunnen blijven doen, juist in deze tijd.

Kortom: de Partij van de Arbeid blijft er er op letten dat er voor iedereen oog is in deze stad. Ook in deze moeilijk tijd. Ondertussen zijn er overal in de stad hartverwarmende en geweldige initiatieven waarin Leidenaren zich van hun beste kant laten zien. Die verbondenheid vinden we geweldig. We zijn trots op Leiden. In onze stad kijken mensen naar elkaar om en helpen we elkaar, ook als het tegenzit.

Als laatste willen wij de mensen met een onmisbaar beroep ene hart onder de riem steken. De verpleegkundigen en artsen die keihard werken om mensen gezond te houden, de docent die ineens zijn of haar lessen digitaal houdt. En we denken ook aan de supermarktmedewerkers en
medewerkers van distributiecentra die er voor zorgen dat onze supermarkten gewoon gevuld blijven. Deze mensen werken keihard voor ons allemaal. Dat verdient een enorme waardering!

De Leidse fractie pakt de raadsvergaderingen en commissievergaderingen waarschijnlijk na 6 april weer op. In de tussentijd zijn we natuurlijk bereikbaar voor vragen en opmerken. Laat ze ons gerust weten!

Namens de Leidse fractie van de Partij van de Arbeid wens ik iedereen veel sterkte komende tijd. Pas goed op elkaar!

Abdelhaq Jermoumi

Leuk dat je iets meer over mij wilt weten. Ik ben raadslid vanaf 2014 en bezig in mijn tweede periode in de Leidse gemeenteraad. Sinds december 2019 ben ik door de fractie gekozen als fractievoorzitter. Dit is een verantwoordelijke rol en ik ben er erg trots op dat ik de groep mag leiden. Leiden is

Meer over Abdelhaq Jermoumi