Perspectief voor theater Ins Blau

Door Marc Newsome op 8 juli 2022

Theater Ins Blau krijgt tijdelijk extra ondersteuning van de gemeente. Zo kunnen ze het personeel een redelijker salaris betalen en voorkomen we een dreigende sluiting. Samen met D66, Studenten voor Leiden, Partij voor de Dieren, SP en Partij Sleutelstad deden we daar een voorstel voor in de gemeenteraad dat aangenomen werd.

Een paar weken geleden werd bekend dat Ins Blau in een moeilijke positie terecht is gekomen. Al jaren krijgen de medewerkers van het theater niet het geld dat ze verdienen. Door de coronacrisis hebben veel professionals de culturele sector verlaten en is er een groot tekort aan personeel. Zonder zicht op een fatsoenlijk salaris is het lastig voor het theater om het personeel gemotiveerd te hebben. En zonder medewerkers komt het bestaan van het theater in gevaar. Dat moeten we voorkomen.

Uniek theater

Theater Ins Blau is namelijk belangrijk voor de Leidse kunst & cultuur. Het theater heeft een avontuurlijke programmering en biedt beginnende makers een podium. Ze werken hard om nieuw en ander publiek binnen te halen en programmeren kunst & cultuur in onze wijken, bijvoorbeeld met het Festival van het Andere Theater.

Samen met andere partijen hebben we voorgesteld om tijdelijk extra financiële steun aan het theater te geven. Dat geeft de medewerkers extra perspectief en vertrouwen. Ook hebben we afgesproken uit te zoeken op welke manier we het theater structureel een basis kunnen geven om op voort te bouwen. Ik ben blij met die uitkomst: het is goed nieuws voor Ins Blau, voor de Leidse cultuursector en voor alle Leidenaren die kunnen blijven genieten van de voorstellingen die Ins Blau programmeert.

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome