Regels voor beperking van toeristische verhuur

Door Tiny Klever op 30 januari 2022

Huizen zijn om in te wonen en niet om slapend rijk mee te worden. Daarom zijn er afgelopen week regels vastgesteld voor toeristische verhuur in Leiden. Eigenaren kunnen hun huis voor maximaal 30 nachten per jaar aan toeristen verhuren en moeten zich voortaan registreren als toeristisch verhuurder.

Op die manier levert het te weinig geld op om een woning voor de rest van het jaar leeg te laten staan en neemt ook de overlast af. De Partij van de Arbeid had al langer aangedrongen op strengere regels voor Airbnb en andere toeristische verhuur en we zijn dan ook blij dat de regels nu werkelijkheid zijn geworden.

Met deze regel voorkomen we commerciële exploitatie van huizen. En pakken we de overlast van toeristische verhuur aan. Zo voorkomen we Amsterdamse  toestanden. Een goede balans tussen wonen, werken en recreëren in onze stad is namelijk belangrijk. Zeker in de binnenstad, waar veel samenkomt op een relatief klein oppervlak. Bezoekers aan onze stad kunnen nog steeds kiezen voor logeren bij mensen thuis en voor Leidenaren met een smalle beurs kan de verhuur nog steeds een welkome aanvulling op hun inkomen zijn. In Amsterdam is gebleken dat de toeristische verhuur na invoering van regels vorig jaar afgenomen is met 75% (!). Dat klinkt heel mooi, maar 2021 was wel een coronajaar, dus we zijn benieuwd wat dit beleid Leiden gaat opleveren. Dat houden we in de gaten!

Tiny Klever

Leiden ligt er mooi bij en met veel Leidenaren gaat het goed. Ik ben trots op de stad en haar inwoners, maar ik zie nog te veel mensen die het niet gemakkelijk hebben. Mensen die geen betaalbaar huis kunnen vinden, voor wie een baan met passend inkomen niet vanzelfsprekend is en die zien dat hun kinderen op school

Meer over Tiny Klever

Waar ben je naar op zoek?