Strenge regels tegen verkamering aangenomen!

Door Arjen Liemburg op 18 december 2019

Gisteravond nam de gemeenteraad een belangrijk besluit tegen verkamering. Een besluit dat kamerhuurders de zekerheid biedt van veilige en fatsoenlijke woonruimte. Een besluit dat ervoor zorgt dat het ook voor gezinnen prettig wonen blijft en dat starters een grotere kans hebben op een woning. En een besluit dat voorkomt dat de Leidse huizenmarkt nog langer ten prooi valt aan beleggers die enkel uit zijn op snel geld. Zo voorkomen we dat Leiden een stad voor de rijken wordt.

Meer dan zeven jaar geleden, in de zomer van 2012, startte de PvdA Leiden een meldpunt om de overlast rondom verkamering in kaart te brengen. De berichten uit de stad over geluidsoverlast, brandgevaarlijke huizen en wildgeparkeerde fietsen stroomden binnen. En de afgelopen jaren werd dat steeds meer. Daarom heeft de PvdA de afgelopen jaren gepleit voor nieuwe regels tegen verkamering. Tijdens de verkiezingscampagne van 2018 was het dus ook niet verrassend dat verkamering één van de grote thema’s was en in de coalitieonderhandelingen wist onze fractie te bereiken dat hier tegen opgetreden zou gaan worden.

In de zomer van 2018 is toen eerst een tijdelijke stop gezet op het verstrekken van onttrekkingsvergunningen, hierdoor konden er niet nog snel huizen worden verkamerd terwijl de gemeente bezig was met nieuwe regels. Nu deze nieuwe regels zijn vastgesteld, kan de gemeente eindelijk goed gaan handhaven op illegale verkamering. Alle huizen die legaal zijn verkamerd of al voor 2007 zijn verkamerd (toen vroeg de gemeente nog niet om vergunningen), kunnen gewoon blijven bestaan, maar illegaal verkamerde woningen die niet voldoen aan onze nieuwe regels moeten weer worden teruggebracht in de oorspronkelijke staat en bij alle nieuwe aanvragen voor een onttrekkingsvergunning wordt getoetst aan de nieuwe regels, zoals een maximum percentage per straat en wijk en eisen op het gebied van het voorkomen van overlast, kwalitatief goede woonruimte en het hebben van een fietsenberging.

Helaas zijn er de afgelopen weken spookverhalen dat er honderden studenten op straat zouden komen te staan. Dat is gelukkig niet waar. Wel gaan er een aantal illegaal verkamerde woningen teruggebracht worden in de oorspronkelijke staat, maar de huidige huurders hebben gewoon rechten waar de verhuurder aan gehouden kan worden. Bovendien gaat de handhaving van deze nieuwe regels nog wel enkele jaren duren, dus in veel gevallen zijn de huidige huurders al afgestudeerd en uit hun kamer. Ook hebben we gezorgd dat er een informatiepunt komt voor huurders om te kijken of een huis legaal verkamerd is en een huurteam om de huurders te beschermen.

Arjen Liemburg

Al enkele jaren loop ik rond in de lokale politiek. Nieuwsgierig als ik ben, is het voor mij de ideale manier om alles mee te krijgen wat er in Leiden gebeurt. En om af en toe ook nog zelf een bijdrage te kunnen leveren aan het nog mooier, beter en socialer maken van onze stad.

Meer over Arjen Liemburg