Trots op ons religieus erfgoed

Door Marc Newsome op 10 maart 2022

Onze kerken, moskeeën en andere geloofshuizen zijn plekken waar mensen graag komen en in verbinding met elkaar staan. Het zijn gebouwen waar veel Leidenaren zijn geweest en herinneringen hebben liggen. Leiden mag daar terecht trots op zijn.

Laten we daarom zorgen dat die gebouwen behouden blijven voor onze stad. Ook als ze niet meer dienst op de manier waarvoor ze aanvankelijk gebouwd zijn. Met de ‘nota religieus erfgoed’ heeft de gemeente opgeschreven hoe we om moeten gaan met kerken of gebedshuizen die in transformatie zijn. Dat is een mooie stap.

Tegelijkertijd vonden we met het CDA, de ChristenUnie en andere partijen of we niet een actievere rol moeten pakken. Zodat we onze prachtige monumenten (nog) beter kunnen koesteren. Op verzoek van ons, en andere partijen, pakt de gemeente nu een actievere rol op.

Lutherse kerk

En dat is hard nodig. Neem bijvoorbeeld de Lutherse Kerk. Daar is het gebouw gesplitst: een deel van de kerk is nu woonhuis geworden en – in eerste instantie – is het interieur los gemaakt van het gebouw. Dat moeten we voorkomen en daarom deden we samen met de ChristenUnie de oproep om splitsing zoveel mogelijk te voorkomen en om de publieke functie van een religieus gebouw in transformatie zoveel mogelijk na te streven. Dat voorstel haalde het helaas niet.

Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome