Vervolg succesvolle Leidse schuldenaanpak

Door Elwin Wolters op 15 februari 2021

Goed nieuws. De succesvolle Leidse schuldenaanpak wordt vervolgd en zelfs nog verbeterd. En dat is belangrijk. Als je in de schulden zit, levert dat enorme stress en soms zelfs gezondheidsklachten op. Elke dag vraag je je dan weer af of je wel voldoende geld hebt voor een warme maaltijd of dat je die warme winterjas voor je kind kan kopen. Daarom moeten we ook in Leiden hard aan de slag om de schulden nog verder terug te brengen. Zo kunnen we zorgen voor die schuldenvrije toekomst, waar je weer vooruit kan kijken en weer kan gaan opbouwen.

Want de gemiddelde schuld in Nederland bedraagt ongeveer 40.000 euro en als je eenmaal in de schulden bent, zitten er zo’n 14 verschillende schuldeisers achter je aan. Gelukkig ligt de totale schuld en ook het aantal schuldeisers in Leiden een stuk lager. En dat is hoopvol. Maar natuurlijk nog niet voldoende. Elke problematische schuld is er namelijk een te veel.

Het is daarom goed dat onze PvdA-wethouder Marleen Damen in de Leidse schuldenaanpak ervoor kiest om nog meer actie te ondernemen. Zo gaat het college meer aan de slag met vroegsignalering van schulden. Dus als de schulden beginnen op te bouwen bij je energiemaatschappij of je woningcorporatie dan gaan schuldhulpverleners eerder langs om te kijken of zij kunnen helpen. Zo voorkomen we dat mensen in de problematisch schulden belanden.

Verder kiest het college voor de succesvolle saneringskredieten. Hiermee ben je een klap van alle verschillende schuldeisers af. Dit helpt mensen in de schulden echt en krijgen zij duidelijkheid en rust om toe te werken naar een schuldenvrije toekomst.

Ook het verlengen van het opkopen van schulden van jongeren, ‘fix your finance’, voorkomt dat jongeren al aan het begin van hun leven een enorme schuldenlast moeten meetorsen. En bovendien neemt het college ons voorstel voor aflospauze over, zodat je bijv. in de dure maanden augustus en december toch nog geld hebt voor het kopen van schoolspullen of een Sinterklaascadeautje.

Ondanks al deze mooie plannen, maak ik mij wel nog zorgen over de toenemende schulden bij zelfstandig ondernemers. Een groep die vaak die niet goed in beeld is. De coronacrisis vraagt heel veel van zzp’ers en de schulden beginnen bij hen lopen op. Op mijn verzoek houdt het college dit scherp in de gaten en gaan ze er mee aan de slag.

Elwin Wolters

Leiden is een prachtige stad om te wonen, te werken en te leven. Maar helaas gaat er achter die vele Leidse voordeuren soms ook een minder mooie wereld schuil. Ook in Leiden maakt het uit in welke wijk je wordt geboren. Kinderen die met een lege maag naar school gaan. Jongeren die geen huis kunnen

Meer over Elwin Wolters

Waar ben je naar op zoek?