Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid

Door Suzanne van der Jagt op 6 december 2020

Tijdens de Kinderboekenweek 2020 vroegen we er al aandacht voor: de 50.000 mensen in de regio Holland Rijnland die laaggeletterd zijn en moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en
computervaardigheden. Mensen die laaggeletterd zijn hebben moeite met het vinden en behouden van werk, de opvoeding van kinderen, het volgen van onderwijs en een gezonde levensstijl. Het zorgt ervoor dat mensen niet goed kunnen meedoen in de samenleving. Een goede aanpak van laaggeletterdheid is daarom van groot belang.

Tijdens de raadsvergadering van 3 december is de aanpak van laaggeletterdheid voor de jaren 2020-2024 vastgesteld. Er ligt een mooi plan! Ervaringsdeskundigen spelen een belangrijke rol in de uitvoering. Eind 2024 is er voor iedere inwoner met een tekort aan basisvaardigheden een passend aanbod. Als PvdA hebben we vooral aandacht gevraagd voor het voorkomen van laaggeletterdheid.

Het is goed dat kinderen gebruik kunnen maken van de voorschoolse educatie. En dat de peuterspeelzalen en scholen extra aanbod hebben voor kinderen die dat nodig hebben. Maar er is meer nodig! Nog steeds verlaten kinderen laaggeletterd het onderwijs. Daarom hebben wij een motie ingediend die het college oproept stevigere maatregelen te nemen om de intergenerationele overdracht van laaggeletterdheid tegen te gaan. Kinderen van laaggeletterde ouders lopen namelijk een groter risico om later zelf laaggeletterd te worden dan andere kinderen.

Door altijd naar de gezinssituatie te kijken, kan een heleboel ellende worden voorkomen en vroegtijdig worden ingegrepen. Onze motie kon rekenen op grote steun in de raad. Daarnaast hebben wij aandacht gevraagd voor de resultaten die we op dit terrein willen bereiken. We moeten duidelijke doelen stellen en meten of we die bereiken. We moeten samen bepalen hoeveel mensen een training zouden moeten volgen. En hoeveel mensen uiteindelijk zeggen dat ze iets aan de training hebben gehad. Alleen op die manier kunnen we zien of we onze ambities waarmaken. De hele gemeenteraad stemde in met onze motie hierover.

Met al deze maatregelen tezamen en de intrinsiek gemotiveerde professionals die laaggeletterde mensen ondersteunen, denken we laaggeletterdheid de komende jaren flink te kunnen terugdringen.

Heb jij ervaring met laaggeletterdheid? Heb jij ideeën over hoe we laaggeletterdheid nog beter kunnen aanpakken? Laat het me weten! We staan altijd open voor ervaringsverhalen en ideeën.

Suzanne van der Jagt

Ik zie in Leiden een mooie stad, met veel kansen en schoonheid, maar waar dit nog niet voor iedereen geldt. Met name voor jongeren en kinderen wil ik mij hard maken voor hun toekomst. Zij verdienen goed onderwijs, op elk vlak dat ze dat maar nodig hebben, en mooie kansen voor later. Denk daarbij aan

Meer over Suzanne van der Jagt