We blijven strijden voor een fatsoenlijke toekomst voor alle Leidenaren

17 november 2020

‘De coronacrisis maakt duidelijk wat we eigenlijk al weten. Er is veel verdeeldheid en de ongelijkheid tussen mensen is groot. Daarom wil ik met de Partij van de Arbeid blijven strijden voor een fatsoenlijke toekomst voor iedereen. We blijven werken aan een stad waarin iedereen meetelt en iedereen mee kan doen.’

Een interview met onze fractievoorzitter Abdelhaq Jermoumi over politiek tijdens de coronacrisis.

De coronacrisis
‘Het is een bizarre tijd. Corona blijft onverminderd aanwezig in Leiden: nog elke dag vinden er nieuwe besmettingen plaats. Hartstikke veel Leidenaren hebben het moeilijk. Zeker nu de decembermaand eraan komt, normaal gesproken vol cadeautjes, zal de impact van de coronacrisis gaan opvallen. Voor heel veel Leidenaren staat hun baan, inkomen en bestaandszekerheid op het spel. Ik vind daarom dat we alles op alles moeten zetten in deze ongewone tijd.

Privé gaat het gelukkig goed. We zijn gezond, de jongens kunnen naar school en ze zijn druk met hun grootste passie, voetballen. De rest van mijn familie zie ik weinig. Dat blijft raar. We proberen nu één keer in de week een afspraak te maken en wisselen broers en zussen af. Zo houden we toch nog een beetje contact.’

‘Voor heel veel Leidenaren staat hun baan, inkomen en bestaandszekerheid op het spel. Ik vind daarom dat we alles op alles moeten zetten in deze ongewone tijd.’

Tweedeling
‘De coronacrisis maakt duidelijk wat we eigenlijk al weten. Er is veel verdeeldheid en de ongelijkheid tussen mensen is groot. Het virus discrimineert niet en iedereen kan ziek worden. Toch zie ik dat vooral de kwetsbaarste en armere groepen mensen het hardst getroffen worden door de coronacrisis. Mensen met belangrijke beroepen, zoals de leraren, vakkenvullers en verpleegkundigen, worden sneller ziek. En het is een feit dat mensen die in een kleine flat wonen of van weinig geld moeten rondkomen veel meer last hebben van de coronamaatregelen.

Daarom wil ik met de Partij van de Arbeid blijven strijden voor een fatsoenlijke toekomst voor iedereen. We blijven werken aan een stad waarin iedereen meetelt en iedereen mee kan doen. En we blijven optimistisch. Ik zie heel veel raadsleden, onze burgemeester en de wethouders iedere dag keihard werken en ik zie dat ze oog hebben voor alle Leidenaren in deze moeilijke tijd.

Trots
‘Ik ben trots op de resultaten van onze fractie. Op mijn hardwerkende fractiegenoten die zich elke dag inzetten voor Leiden. We zijn een goed team en we boeken resultaat. Zo hebben we voor mekaar gekregen dat de stedelijke jeugdaanpak wordt doorgezet: jongeren die dreigen af te glijden, geven we met deze aanpak nieuw perspectief. En ondanks de grote vraag naar jeugdzorg en de gigantische hoge kosten door het abonnementstarief bieden we mensen een vangnet, voor als het mis gaat. Andere steden sluiten de bieb of snijden in andere voorzieningen. Leiden investeert extra in het sociaal domein. Zo blijft Leiden een stad waarin iedereen mee telt en mee doet.

Strijd
Het zijn geen gemakkelijke tijden voor gemeentes. Om op de lange termijn ook een sluitende begroting te houden (dat wordt vereist van gemeentes) moeten we pijnlijke maatregelen nemen. Dat is niet leuk, maar het hoort bij de politieke verantwoordelijkheid die Partij van de Arbeid in Leiden heeft. We verdelen de pijn eerlijk over de stad en naar draagkracht. Daarnaast investeren we, juist in deze tijd, veel. Op die manier verzachten we de klap van de coronacrisis. Alles zodat Leiden een stad blijft waar mensen met plezier wonen en we naar elkaar blijven omkijken.

Komende tijd knokken we verder. We bestrijden tweedeling en bevorderen kansengelijkheid. Ik noem wat dingen die de Partij van de Arbeid belangrijk vindt: we zetten ons in voor huiswerkbegeleiding voor iedereen en zorgen ervoor dat mensen met mensen problematische schulden geholpen worden. We bouwen betaalbare huizen bij en geven huisjesmelkers geen kans.

En – tot slot – we zorgen voor een fijne arbeidsmarkt en een eerlijke economie. Stages, voor onze jongeren, zijn daarbij heel belangrijk. Eerder zorgden we ervoor dat de stagevergoeding van MBO-ers en HBO-ers bij de gemeente Leiden gelijk getrokken werd. Nu moeten we alles op alles zetten om te zorgen dat jongeren praktijkervaring kunnen opdoen met een stage, ook in de coronacrisis. Het is voor hun dé belangrijke stap naar een eerlijke toekomst!’

‘We blijven werken aan een stad waarin iedereen meetelt en iedereen mee kan doen.’