Zeker zijn van goede zorg dichtbij

Door Martijn Otten op 28 juni 2020

Afgelopen donderdag presenteerde het college de plannen voor de komende vier jaar. Al jaren krijgen gemeenten weinig geld voor het leveren van goede zorg en dit jaar komen daar ook nog eens de extra kosten rondom corona bij. Voor vele mensen zorgt dit voor onzekerheid.

Het Leidse college kiest er daarom voor om ruim tien miljoen euro extra uit te trekken voor het sociaal domein. Hiermee bieden we juist in deze tijd zekerheid voor de meest kwetsbare mensen.

Fractievoorzitter Abdelhaq Jermoumi is blij met deze keuze van het college. ‘We maken ons als fractie grote zorgen over de effecten van corona. Kinderen die maandenlang geen onderwijs hebben kunnen volgen, ouderen die hun sociaal netwerk hebben verloren of flexwerkers die hun baan hebben verloren. Dit dreigt de tweedeling te versterken. We zijn blij dat het college extra gaat investeren in de zorg voor Leidenaren.

We maken ons nog wel zorgen over de groeiende tweedeling en we zullen als fractie in september hiervoor ook met eigen voorstellen gaan komen.’

Raadslid Martijn Otten is woordvoerder over de ouderenzorg en ziet dat deze extra investering hard nodig is. ‘In 2018 zorgden we er voor dat er 15 miljoen euro werd uitgetrokken voor de sociale ambities van het college. De afgelopen jaren werkten we aan nieuw gezondheidsbeleid, oplossingen voor dak- en thuisloze jongeren en goed georganiseerd welzijnswerk. Maar vanuit het Rijk komt er te weinig geld en gemeentes worden ook nog eens met extra kosten opgezadeld. Daarom is het fijn dat dit college prioriteit legt bij de mensen die dit het hardst nodig hebben. Toch worden er nog enkele besparingen voorgesteld en daar gaan we de komende maanden kritisch naar kijken.’

Op 16 juli spreekt Abdelhaq namens de PvdA over de Kaderbrief in de eerste termijn en in september gaan alle commissies van de gemeenteraad spreken over concrete voorstellen.

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten

Waar ben je naar op zoek?