10-puntenplan voor Leiden op Leeftijd

Door Themacommissie Zorg en Welzijn op 14 maart 2022

Kandidaat-raadsleden Roel Becker (7) en Magda van der Star (9) hebben samen met Theo Roes, de voorzitter van onze Themagroep Sociaal Domein, een 10-puntenplan voor een Leiden op Leeftijd overhandigd aan de Werkgroep Prettig wonen voor ouderen in de Merenwijk. Hierin staan een tiental belangrijke punten waar de PvdA Leiden de komende jaren mee aan de slag wil.

Leidenaren leven steeds langer. De meeste ouderen hebben gelukkig een goede kwaliteit van leven. Maar iedere oudere kan in een kwetsbare situatie terechtkomen. Zeker ouderen met een laag inkomen, een praktische opleiding of een beperkt sociaal netwerk lopen risico. De gemeente moet dus meer investeren om te zorgen dat alle Leidse ouderen vitaal oud kunnen worden.

PvdA-wethouder Marleen Damen heeft daarom in 2020 het Actieplan Leiden op Leeftijd gepresenteerd. De gemeente wil ervoor zorgen dat er voldoende passende woningen komen, dat de zorg goed geregeld is en dat er voldoende mogelijkheden zijn voor sociaal contact. Voor de komende periode heeft de Partij van de Arbeid Leiden de volgende 10 ambities, zodat alle Leidse ouderen vitaal oud kunnen worden:

1. We realiseren meer passende woningen voor ouderen

Samen met ouderen en corporaties zetten we een woonprogramma op voor ouderen en mensen met een beperking, dat aan de slag gaat met de bouw van voldoende levensloopbestendige woningen (huur en koop) en het aanpassen van bestaande woningen. We streven ernaar in iedere wijk voldoende geschikte woonplekken te realiseren. Ook kwetsbare burgers met een krappe beurs moeten een reële kans krijgen op een passende woning; het moet niet duurder zijn om te verhuizen naar een kleinere woning. Wie wil, wordt geholpen bij het zoeken naar een nieuwe woning.

1. We bieden ruimte aan nieuwe combinaties van wonen en zorg

We bieden ruimte aan nieuwe woonzorgconcepten voor ouderen, zoals ‘knarrenhofjes’ en woonzorgappartementen, waar ouderen bij elkaar wonen en zorg dichtbij is, want er is veel behoefte aan wonen in combinatie met allerlei vormen van ondersteuning en zorg. Er is een continuüm van zorg nodig tussen de thuis- en verpleeghuiszorg. Vooral mensen met dementie hebben hieraan behoefte en we ondersteunen het lopende Leidse initiatief voor een dementievriendelijke gemeente.

1. We zorgen voor een ouderenvriendelijke woonomgeving

In alle wijken komen levensloopbestendige woningen. Voorzieningen als een huisarts, apotheek, supermarkt en openbaar vervoer zijn dichtbij. Op straat zijn voldoende bankjes en openbare toiletten en de stoep is vrij voor rolstoelen of rollators. We breiden het aantal buurtontmoetingsplekken uit en we maken hierbij gebruik van bestaande locaties, zoals speeltuingebouwen. De winkelcentra en buurthuizen zijn huiskamers van de buurt. Zo bestrijden we eenzaamheid in onze stad.

1. We bouwen aan een stad waar mensen naar elkaar omkijken

Er is een ‘sterke sociale basis’ nodig om het langer zelfstandig wonen van ouderen en mensen met een beperking mogelijk te maken. De PvdA heeft de afgelopen jaren gezorgd voor een groot netwerk van sociaal werkers, ouderencoaches en mantelzorgcoaches in elke buurt. We blijven investeren in eigen initiatieven en dagbesteding in de wijk. We stimuleren ontmoeting, bieden mensen een zinvolle invulling van de dag en ontlasten mantelzorgers. Ook stimuleren we ontmoetingen tussen jong en oud en moedigen we vrijwilligerswerk door en voor ouderen aan.

1. We zorgen voor liefdevolle en wijkgerichte zorg

We beperken het aantal zorgaanbieders en werken met langdurige overeenkomsten, zodat zorg- en welzijnspartijen goede zorg en ondersteuning bieden, die past bij onze inwoners. Ook werken we samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid aan het verbeteren van de samenwerking tussen thuiszorgaanbieders, de huisarts en het welzijnswerk, zodat mensen een passend hulpaanbod krijgen en elk huishouden één duidelijk aanspreekpunt heeft.

1. We vergroten het aanbod verpleeg(huis)zorg

Het aantal ouderen dat verpleeg(huis)zorg nodig heeft, zal de komende jaren sterk toenemen. We gaan aan de slag om zo snel en goed mogelijk in de vraag naar verpleeghuiszorg te voorzien. Deze nieuwe verpleeghuiscapaciteit moet worden ingepast in en aangesloten op het geheel van wijkgerichte ouderenzorg. We blijven kijken hoe mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.

1. We ondersteunen ouderen met een laag inkomen

Ouderen gaan er al jaren niet of nauwelijks op vooruit. Pensioenen worden niet geïndexeerd, maar de prijzen voor de boodschappen, gas en elektra en de huren stijgen fors. Steeds meer gepensioneerden komen moeilijk rond aan het eind van de maand. Landelijk pleit de PvdA voor een hogere AOW en lokaal wil de PvdA meer aandacht in ons armoedebeleid voor ouderen die moeilijk rondkomen.

1. We bieden hulp aan laaggeletterden en digibeten

Eén op de tien Leidenaren heeft moeite met lezen, schrijven en digitale vaardigheden. We willen dat de gemeente proactief, laagdrempelig en op een duidelijke en begrijpelijke manier communiceert, ook met ouderen. Ook moet er een toegankelijke informatiebalie komen voor vragen over brieven van de gemeente en gaan we de online-informatie verbeteren. We maken ouderen in onze stad bovendien beter bewust van de gevaren van cybercrime.

1. We ondersteunen alle vrijwilligers en medewerkers in de zorg

Wij staan voor zorg waarin de mens centraal staat en waarin zorgmedewerkers een fatsoenlijk salaris verdienen. De uitvoering van alle mooie plannen staat of valt met de beschikbaarheid van voldoende geschoolde medewerkers, mantelzorgers en (oudere) vrijwilligers. We stimuleren dat mensen vaker een vast contract krijgen en er minder met flexcontracten en zzp-constructies gewerkt wordt.

1. We betrekken ouderen bij hun buurt

We laten ouderen meedenken bij hoe de zorg in hun wijk wordt georganiseerd, zoals met Stevenshof Vitaal. We zorgen voor een goede voorlichtingscampagne om iedereen voor te bereiden op de gevolgen van een vergrijzende stad. We willen dat Leidenaren naar elkaar omkijken en dat kwetsbare mensen om hulp durven te vragen. Zo creëren we een werkelijk inclusieve samenleving.

Themacommissie Zorg en Welzijn

De themagroep Z&W bestaat uit enthousiaste leden die als professional of vrijwilliger werkzaam zijn (geweest) in dit werkveld of ervaringskennis en een buitengewone betrokkenheid hebben. Deze leden willen graag het PvdA-geluid laten horen. De werkgroep verzamelt daartoe informatie over wat er speelt in de stad, bespreekt rapporten en beleidsvoorstellen van gemeenten, onderhoudt contacten met instellingen

Meer over Themacommissie Zorg en Welzijn