1,5 miljoen extra investeren in armoedebestrijding

Door Permanente campagnecommissie op 8 februari 2018

Nog te veel kinderen in Leiden groeien op in armoede en te veel huishoudens hebben elke maand moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Daar willen we verandering in brengen en daarom komen we met een manifest om structureel 1,5 miljoen euro extra uit te trekken voor armoedebestrijding. Lijsttrekker Marleen Damen en nummer 3 op de kandidatenlijst, Anna van den Boogaard, boden de plannen donderdag aan bij Defence for Children, één van de “bewoners” van het Kinderrechtenhuis.

Manifest om groeiende tweedeling in Leiden te bestrijden
Er is in Leiden al een hoop gebeurd op het gebied van armoedebestrijding, maar nog niet genoeg. Marleen Damen: ‘We hebben de afgelopen jaren veel mensen kunnen ondersteunen en belangrijke resultaten geboekt bij het voorkomen en aanpakken van schulden. Maar we zijn er nog niet. Om de groeiende tweedeling in onze stad te bestrijden willen we daarom structureel 1,5 miljoen extra investeren in de aanpak van armoede en schulden. Zodat iedereen in onze stad kan meedoen!’

2700 kinderen in armoede en 8600 huishoudens
Het gaat goed met Leiden, maar nog niet met alle Leidenaren. Uit cijfers van de gemeente blijkt dat veel mensen in Leiden in armoede leven. Ook in Leiden dreigt een tweedeling: 2700 kinderen (14 procent) groeien op in armoede en 8600 huishoudens (17 procent) hebben elke maand moeite om de eindjes aan elkaar te knopen.  Met onze plannen willen we hardnekkige armoede aanpakken, armoede onder kinderen bestrijden en voorkomen dat er mensen zijn met schrijnende schulden. Zodat iedereen kan meedoen.

Zo willen we onder andere zorgen dat de inkomensgrens voor het minimabeleid ten minste 120 procent van het sociaal minimum blijft, kinderen van wie ouders dat zelf niet kunnen betalen huiswerkbegeleiding aanbieden en armoede bestrijden met een actieve wijkgerichte
aanpak in de wijken waar veel gezinnen in armoede leven.

Armoede onder kinderen
Speciale aandacht in ons manifest gaat uit naar het bestrijden van armoede onder kinderen. ‘Het is erg ingrijpend om op te groeien in armoede. Kinderen raken erdoor op achterstand, omdat ouders vaak de sportles of een schoolreisje niet kunnen betalen. Daardoor komen veel kinderen letterlijk buitenspel te staan. Daar moeten we wat aan doen: gelijke kansen voor iedereen. Daar draait het om!’, zegt Anna van den Boogaard, onze nummer 3.

We willen samen met organisaties en vrijwilligers in Leiden onze plannen realiseren. Bijvoorbeeld met de Leidse Raad van Kinderen, die nu al samen met de gemeente plannen maakt om armoede onder kinderen te bestrijden.

Lees meer in ons manifest

Ons manifest continueert de samenwerking met de Leidse Raad van Kinderen.Zij onderzoeken nu wat de gemeente kan doen om armoede onder kinderen te bestrijden. Hun plannen worden onderdeel van ons manifest.

Permanente campagnecommissie

Het bestuur van PvdA Leiden heeft een vaste groep mensen die zich bezighoudt met de permanente campagne, maar er zijn altijd meer enthousiastelingen nodig. Ben jij die held die het leuk vindt om over verschillende campagneactiviteiten na te denken en zich in te zetten in de wijk? De campagnecommissie zorgt ervoor dat de PvdA actief

Meer over Permanente campagnecommissie