Ben jij het nieuwe PvdA raadslid?

2 juni 2021

Op 16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Wil jij de PvdA en de Leidse bevolking vertegenwoordigen in de gemeenteraad? Wil je je inzetten voor een eerlijk en sociaal Leiden? Kan je goed contact houden met de Leidenaren en weet jij wat er speelt in de samenleving? Dan nodigen we je van harte uit om je te kandideren voor de PvdA-fractie in de gemeenteraad!

Meld je aan voor 1 augustus!

In maart 2022 kiezen we in Leiden een nieuwe gemeenteraad. Voor de kandidatenlijst van de PvdA Leiden zoeken we maatschappelijk betrokken vrouwen en mannen die willen bijdragen aan de ontwikkeling van onze stad. We zijn op zoek naar een divers samengesteld team, qua achtergrond, ervaring, opleidingsniveau, leeftijd, et cetera, met als belangrijke overeenkomst: je draagt de sociaaldemocratie een warm hart toe!

Herken jij je in het profiel?

Om de lijst te kunnen samenstellen, is een profiel opgesteld van de fractie en van de leden van de fractie. Onder dit bericht staat een link naar het profiel. Daar kan je ook extra informatie over het raadslidmaatschap vinden.

De kandidaatstellingscommissie is er zich van bewust dat niemand aan alle voorwaarden kan voldoen; sommige eigenschappen zijn nu eenmaal beter ontwikkeld dan andere. Bovendien kan je groeien in je raadswerk. Bij de samenstelling van de conceptlijst houdt de commissie ook rekening met de kwaliteiten van het team in zijn geheel.

Copyricht Sleutelstad

Procedure

De kandidaatstellingscommissie zal op basis van een zorgvuldige sollicitatieprocedure een concept-lijst opstellen.

De eerste stap in deze procedure is je kandidaatstellen voor een plek op de kandidatenlijst door een motivatiebrief (indien gewenst mag dit ook in de vorm van een kort filmpje, gesproken bericht of andere digitale vorm van maximaal 3 minuten) en een curriculum vitae (cv) op te sturen. Daarnaast vragen we je de Erecode van de PvdA en de Interne bereidverklaring kandidaatstelling gemeenteraad in te vullen en te ondertekenen. Voor vragen omtrent de Erecode of de Interne bereidverklaring kun je contact opnemen met de secretaris van het bestuur via aanmelden@pvdaleiden.nl

De motivatie, cv, Erecode en Interne bereidverklaring moeten voor 1 augustus a.s. ontvangen zijn op emailadres: aanmelden@pvdaleiden.nl.

Als je interesse hebt in het lijsttrekkerschap gelden aanvullende eisen. Deze eisen staan genoemd in het profiel voor de lijsttrekker. Als je lijsttrekker wil worden, moet je dat ook kenbaar maken met een motivatie, curriculum vitae (cv) en de Erecode en Interne bereidverklaring invullen. Ook deze moeten voor 1 augustus a.s. ontvangen zijn op het genoemde emailadres.

Later in de kandidaatstellingsprocedure kan aanvullend nog een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gevraagd worden. Na 1 augustus zullen geïnteresseerden worden geïnformeerd over de verdere procedure. De eerste gespreksronde vindt eind augustus/ begin september plaats. In deze gesprekken komen onderwerpen zoals motivatie, visie en integriteit aan de orde. De conceptlijst gaat als advies naar het afdelingsbestuur en uiteindelijk beslist de afdelingsvergadering op 1 december over de kandidatenlijst. Alle sollicitaties worden vertrouwelijk behandeld.

Wilt u de commissie wijzen op geschikte kandidaten, dan kan dat. Graag uw bericht naar aanmelden@pvdaleiden.nl

Wil je eerst meer informatie?

Je hebt misschien vragen of je twijfelt of het raadslidmaatschap geschikt voor je is. Dat is logisch. Daarom is er op 30 juni een informatiebijeenkomst waar je met ervaren PvdA’ers in gesprek kan gaan. Aanmelden voor deze avond kan via deze link

Of neem contact op met oud-raadslid en voorzitter van de kandidaatstellingscommissie, Anna van den Boogaard (annavandenb@gmail.com of 06-24632035). Zij kan je meer vertellen over dit profiel en de kandidaatstellingsprocedure.

Welke documenten stuur je voor 1 augustus in?

• Motivatie
  • Curriculum vitae (cv)
  • Erecode (Ingevuld meesturen, zie hier)
  • Interne bereidverklaring (Ingevuld meesturen, zie hier)