Door Marc Newsome op 28 mei 2017

Maak de wijkmarkt op het Bevrijdingsplein levendiger!

Afgelopen week bezocht ik samen met Anna van den Boogaard de markt op het Bevrijdingsplein. Ons belangrijkste doel? Te weten komen hoe de ondernemers daar over de nu geldende openingstijden van de markt denken en te kijken hoe we de markt nog levendiger kunnen maken.

Dat vinden we belangrijk omdat de markt in de buurt bijdraagt aan een levendige wijkeconomie en een prettige sfeer om in te wonen. Een markt vervult een spilfunctie in de buurt. Mensen ontmoeten elkaar op de markt, terwijl ze hun wekelijkse boodschappen doen.

Begin dit jaar stelden Anna en ik al vragen over dezelfde markt. Toen bleek dat de gemeente handhavers naar de markt had gestuurd om marktkooplui aan de openingstijden te houden: volgens de regels moeten de kooplui om 13.00 uur opruimen en om 15.00 uur het plein verlaten hebben. Dit terwijl de gemeente jarenlang oogluikend had toegestaan dat sommige ondernemers ook ’s middags op de markt bleven staan en er geen duidelijke reden is waarom de markt eerder moet stoppen.

De gemeente gaf naar aanleiding van onze vragen aan dat er geen meerderheid is voor verruiming van de tijden. Maar bij onze gesprekken in Zuid-West, met winkeliers en met de marktkooplui zelf bleek dat de meerderheid van de ondernemers geen bezwaar heeft tegen ruimere openingstijden. Sommige juichen dat zelfs toe en geven aan dat ochtendmarkten steeds minder rendabel worden omdat bewoners hun inkopen door de week steeds vaker in de middag doen. Niet alle ondernemers willen de hele dag op de markt blijven staan, maar een meerderheid van de marktkooplui vindt het prima als anderen dat wel doen.

De PvdA vindt dat de gemeente alles moet doen om te zorgen voor een levendige markt, ook in de Leidse wijken. En als ondernemers willen ondernemen én de buurt wordt daar beter van, dan moet de gemeente dat faciliteren. De nu geldende regels lijken de marktkooplui én de buurt in de weg te zitten, terwijl er geen duidelijke reden is waarom de markt eerder moet stoppen.

Daarom zal ik tijdens de commissievergadering op 1 juni de wethouder vragen de openingstijden van de markt op het Bevrijdingsplein te verruimen. Zo geven we de marktkooplui die langer willen blijven de kans om ook ’s middags te werken aan een levendige markt en kunnen de buurtbewoners in Zuid-West, bijvoorbeeld na hun werk, ook ’s middags de markt bezoeken. Ik zal de wethouder vragen om een proef voor een jaar, met een evaluatie met de gemeenteraad achteraf.

Op naar een nog betere markt op het Bevrijdingsplein!

Marc Newsome

In 2007 kwam ik vanuit Zeeland naar Leiden om Geschiedenis te studeren. Al na één dag was ik stapelverliefd op onze stad. Ik heb een communicatiebaan in Amsterdam en trein elke dag heen en weer. Na een lange dag werken voelt het altijd fijn om terug in  Leiden te zijn. Ik vind de stille en

Meer over Marc Newsome