Buitenzwembad De Zijl blijft behouden

Door Martijn Otten op 23 november 2020

Deze maand hebben we als gemeenteraad de begroting voor volgend jaar vastgesteld. Juist in deze onzekere tijden blijven we investeren in de stad. In de coronacrisis is het belangrijker dan ooit dat we er zijn voor de mensen die het nodig hebben en dat we onze inwonersen ondernemers perspectief bieden. Al onze voorstellen bij de begroting zijn ook nog eens aangenomen.

De PvdA ziet een ambitieuze begroting die is aangenomen. De stedelijke jeugdaanpak blijft, we pakken problematische schulden aan en bieden mensen een vangnet. We zorgen voor betaalbare huizen en doen wat we kunnen om Leidenaren die getroffen zijn door de coronacrisis te helpen. We investeren tien miljoen in het sociaal domein en komen met een Social Impact Team om de gevolgen van corona te onderzoeken. Daarnaast zijn vier moties en één amendement van de PvdA aangenomen.

Via het amendement hebben we ervoor gezorgd dat de voorgestelde bezuiniging op buitenzwembad De Zijl van tafel gaat. Dit buitenzwembad is een hele belangrijke voorziening voor families in Leiden Noord. Ook onze motie om de waterspeelplaatsen in de Stevenshof, het Hooghkamerpark en het Noorderpark te verbeteren werd aangenomen. Hierin roepen we op om samen met de kinderen uit de wijk te gaan kijken hoe deze speelplaatsen leuker en mooier kunnen worden.

De PvdA maakt zich ook zorgen over de grote tweedeling in onze samenleving op het gebied van gezondheid. De wijk waar je geboren bent en de straat waar je woont, maken nu het verschil in hoe lang je leeft en hoe gezond je bent. Daarom hebben we twee moties ingediend. Allereerst roepen we op om meer haast te maken met de rookvrije kindomgeving in onze stad. Daarnaast zorgen we ervoor dat rugbyvereniging DIOK haar derde veld kan behouden.

Ook zetten we in op gelijke kansen voor alle kinderen om te voorkomen dat er straks een coronageneratie ontstaat met grote leerachterstanden. Cultuureducatie is een onderdeel dat in deze tijd onder druk komt te staan. Daarom hebben we hierover een motie opgesteld om te zorgen dat de cultuureducatie toch gecontinueerd kan blijven in deze lastige tijd.

Lees hier de hele inbreng van fractievoorzitter Abdelhaq Jermoumi bij de begroting

Martijn Otten

Ik ben Martijn, geboren en getogen Leiûhnaar. Ik heb op veel mooie plekken in de stad gewoond en woon nu met veel plezier in de Stevenshof. Maar je ziet ook dat het steeds moeilijker wordt om nog ergens in onze stad betaalbaar te kunnen wonen. Vrienden van mij zijn hun halve maandsalaris kwijt aan huur.

Meer over Martijn Otten