15 maart 2014

Churchill Avenue verdient een tweede kans

Steeds meer wordt duidelijk welke grote negatieve gevolgen de huidige variant van de Rijnlandroute heeft. De Stevenshof krijgt een snelweg vlak langs de wijk en de Oostvlietpolder een tunnelmond midden in de polder. Daarnaast is de weg weer duurder geworden en blijkt de toename van het autoverkeer mee te vallen. Allemaal redenen waarom de afgevallen Churchill Avenue een tweede kans verdient. De Leidse PvdA hoopt dat de SP en D66 nu ook durven te kiezen voor de Churchill Avenue.

Vlak voor de zomer van 2012 heeft het Leidse college bestaande uit D66, VVD, CDA en SP gekozen voor een Rijnlandroute langs de Stevenshof. De Partij van de Arbeid was het niet eens met deze keuze. Met name de negatieve gevolgen voor de Stevenshof en het feit dat die route weinig oplossing biedt voor de overbelaste Churchilllaan waren de redenen waarom de PvdA voor de Churchill Avenue – een tunnel onder de Churchilllaan– koos.

De belangrijkste tegenargumenten tegen de Churchill Avenue waren de hogere kosten in vergelijking met de route langs de Stevenshof en omdat er te veel verkeer in zou gaan rijden. Sinds het besluit is er echter veel veranderd. Ten eerste is de gekozen route duurder geworden waardoor het financiële verschil met de Churchill Avenue een stuk kleiner is geworden. Daarnaast blijkt de groei van het autoverkeer mee te vallen waardoor de toekomstvastheid van de Churchill Avenue geen probleem meer is. Tenslotte is duidelijk geworden welke impact de snelweg op de Oostvlietpolder en Stevenshof heeft. De kans is zelfs aanwezig dat de A4 gedeeltelijk in de Oostvlietpolder komt te liggen.

De PvdA hoopt dat door deze nieuwe werkelijkheid partijen als D66 en SP zich nu ook durven uit te spreken voor de Churchill Avenue. In het verkiezingsprogramma van D66 staat dat zij enkele miljoenen willen uittrekken voor een betere inpassing van de Rijnlandroute. De PvdA is benieuwd of dit geld ook voor de Churchill Avenue gebruikt mag worden.