Cultuurprofessionals over de cultuurtaks

Door Marc Newsome op 12 september 2020

Lekker ontspannen naar de bioscoop, het altaarstuk van Lucas van Leyden bewonderden of met elkaar naar de  T-rex kijken. Een rondje varen op het water. Naar het poppodium toe of een avond theater. Als het aan de Leidse VVD en het CDA ligt, betalen Leidenaren daar extra voor. Zij stellen voor om een cultuurtaks in te voeren: een belasting op een entreeticket in de cultuur. Dit betekent dat  iedereen die van cultuur wil genieten daar 50 eurocent per kaartje extra voor gaat betalen. De partijen presenteren dit plan onder het motto ‘Van cultuur, voor cultuur’. De Partij van de Arbeid vindt het plan kortzichtig. Het is een bureaucratisch gedrocht en eigenlijk is het gewoon een boete op cultuur.

Lees hier het hele stuk dat we schreven over de cultuurtaks.

We vroegen mensen uit de Leidse cultuursector naar hun mening over de cultuurtaks. (Dit stuk wordt aangevuld)

Wim Weijland, directeur Rijksmuseum van Oudheden
‘De Leidse Rijksmusea (Boerhaave, Naturalis, RMO en Volkenkunde) krijgen geen subsidie van de gemeente. Maar met zijn vieren zorgen we voor minstens 700.000 bezoekers aan Leiden. Dat is buitengewoon goed voor de lokale economie. Uit publieksonderzoek naar de economische effecten op de binnenstad van onze Petra-tentoonstelling bleek dat er door onze bezoekers voor meer dan een half miljoen euro aan hotelovernachtingen was besteed. Dit terwijl 70 procent van ons bezoek speciaal voor de expo naar Leiden kwam. Het is dus andersom: de hotels zouden de Leidse musea meer moeten durven sponsoren.’

Nanette Ris, algemeen directeur Leidse Schouwburg-Stadsgehoorzaal
‘We zijn ondernemers en varen een scherpe koers waarbij we voortdurend zoeken naar een evenwichtige en te billijken balans tussen onze publieke taak en ons verdienvermogen en dat verdienvermogen is door de coronavoorschriften volledig onderuit gehaald. Het voorstel om ons publiek (en daarmee ons) nu ook nog te belasten met een extra belasting is niet alleen dom, het is onoirbaar.’

Marisa Monsanto, zelfstandig cultuurprofessional in Leiden
‘Het wordt tijd dat het Leids hotelwezen beseft dat zij voor een heel groot deel hun verdienmodel te danken heeft aan de kunst en cultuur in deze stad.’

Kees van Leeuwen, directeur Theater Ins Blau
‘Een gezin met twee kinderen die naar een jeugdvoorstelling gaat, zou met de cultuurtaks bovenop de 41 euro voor de kaartjes ook nog eens 2 euro kwijt zijn aan belasting. Dat is bijna 5 procent. Volgens mij is de toeristenbelasting procentueel een stuk lager. Met de cultuurtaks wordt de subsidievraag van culturele instellingen misschien wel groter, omdat er tijd en geld in zal moeten worden gestoken om al die halve euro’s die we extra vragen weer terug te geven aan de gemeente.’

Frieke Hurkmans, directeur-bestuurder Pieterskerk
‘De Leidse cultuur en monumenten zijn van groot belang voor Leiden en leveren een grote bijdrage aan het economisch klimaat in de stad. Het lijkt me niet logisch om dan de Leidse cultuursector te belasten met de cultuurtaks. Die is onuitvoerbaar en principieel niet juist.’
Marc Newsome

Mijn naam is Marc Newsome en ik ben fractievoorzitter van de Leidse Partij van de Arbeid. Ik ben trots op Leiden en lever er met plezier een bijdrage aan. Het is geweldig om politiek actief te mogen zijn voor de stad waar ik met plezier woon. Ik wil dat alle Leidenaren fijn kunnen wonen in onze stad.

Meer over Marc Newsome