De meeste jongeren komen beschadigd uit de gesloten jeugdzorg

6 februari 2022

Dit was de zorgelijke conclusie van stichting Het Vergeten Kind nadat zij onderzoek hadden uitgevoerd naar de gesloten jeugdzorg. Een uitkomst waar je buikpijn van krijgt. Daarom heeft de PvdA Leiden hier samen met de Partij voor de Dieren vragen over gesteld aan het college.

Het gaat om kinderen die vaak al een trauma hebben als zij de gesloten jeugdzorg inkomen. Volgens het onderzoek van stichting Het Vergeten Kind krijgt 76 procent van de kinderen er tijdens de gesloten jeugdzorg nog eens psychische klachten bij. Niet alleen de jongeren zelf, maar ook de ondervraagde hulpverleners zijn kritisch.

De PvdA en de PvdD hebben  n.a.v. de uitkomsten van dit onderzoek het college gevraagd in gesprek te gaan met aanbieders, professionals en jongeren zelf, en de uitkomsten van dit onderzoek te bespreken. Is het herkenbaar? Wat kan er gedaan worden om verbeteringen door te voeren en te zorgen dat jongeren beter uit de gesloten jeugdzorg komen dan dat zij erin gaan? Hier moet je expliciet bij stilstaan.

De wethouder heeft aangegeven het mee te willen nemen in het traject rondom de doorontwikkeling van de jeugdhulp. Dit proces wil hij niet frustreren. Het probleem is bekend. Er vindt intensief overleg plaats met aanbieders over door te voeren verbeteringen.

We hebben extra vragen gesteld over de betrokkenheid van jongeren. Worden hun beelden en adviezen voldoende meegenomen? Daarop heeft de wethouder toegezegd dat hij de betrokkenheid van jongeren zal meenemen in het al lopende traject om de gesloten jeugdzorg te verbeteren. Uiteraard zal de PvdA deze ontwikkelingen op de voet blijven volgen.

Waar ben je naar op zoek?